Universet er ufattelig stort. Hvor mange sorte hull kan det skjule seg her?

Hvor mange sorte hull finnes det egentlig i universet?

Forskere har regnet seg fram til et vanvittig antall.

Og antallet sorte hull forskerne kom fram til er (trommevirvel):

40 trillioner!

Det er det samme som 40 millioner millioner millioner. Eller 40.000.000.000.000.000.000, om du vil.

Dersom du kunne telle ett sort hull hvert sekund hele året, ville det tatt deg over tusen milliarder år å telle alle sammen.

Så hvordan i all verden har forskerne funnet ut at det er så mange?

Bitte liten og veldig tung

Som du sikkert skjønner, har ikke forskerne talt de sorte hullene selv!

I stedet har de brukt avanserte dataprogrammer og informasjonen vi har om verdensrommet til å regne ut hvor mange sorte hull som finnes.

Vi vet for eksempel at vanlige sorte hull blir dannet når skikkelig store stjerner dør. Da eksploderer stjernen i en diger supernova, og faller sammen til en slags bitte liten, men veldig, veldig tung klump.

Når så mye masse blir samlet på ett sted, får dette området helt utrolig sterk tyngdekraft. Så sterk at den trekker til seg alt som finnes i nærheten – selv lys! Derfor er det ikke mulig å se restene av stjernen. De er altså blitt til et sort hull.

Én prosent av alt stoff

For å finne ut hvor mange sorte hull som finnes, trenger vi informasjon om hvor mange store, tunge stjerner som er blitt til i universet. Og om disse stjernene har dødd og blitt til sorte hull.

Det er nettopp slik informasjon forsker Alex Sicilia og samarbeidspartnerne hans har samlet. Så har de brukt dataprogrammer til å regne ut antallet sorte hull.

Svaret ble altså rundt 40 trillioner. Det betyr at rundt én prosent av alt vanlig stoff i universet finnes i sorte hull som en gang var stjerner.

I tillegg finnes det også andre sorte hull i verdensrommet. I midten av mange galakser ligger trolig enorme sorte hull, med like mye masse som millioner av soler.

Men det er en annen historie.

• Alex Sicilia er forsker ved La Scuola Internazionale Superiore di Studi Avanzati (SISSA) i Italia.
  • Han og samarbeidspartnerne har skrevet om forskningen sin i en artikkel som nå er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet The Astrophysical Journal.
  • SISSA har også lagt ut en pressemelding om studien.
  • Store norske leksikon: Svart hull