Spis heller mye godteri på én gang, enn litt nå og da.

Det er ikke bare godteri som gjør at du får hull i tennene

Bakterier er også med på å lage hull.

Munnen vår er proppfull av bakterier.

Forskere har regnet ut at vi faktisk svelger rundt ti millioner bakterier hvert minutt.

Det høres kanskje ekkelt ut. Men faktisk er det bra. Gode bakterier i munnen hjelper nemlig til med å holde oss friske, fordi de beskytter oss mot farlige bakterier.

Men alle millionene med bakteriene vi går rundt med i munnen, har dessverre også en dårlig side.

De kan nemlig gjøre at vi får sykdommer i tennene, som karies. Eller hull i tennene som vi vanligvis kaller det.

Lager søtt til surt

Når sukker kommer inn i munnen, begynner bakteriene umiddelbart å bryte ned sukkeret ved hjelp av en syre som dannes i munnen. Bakteriene i munnen er eksperter til å ta opp kampen mot sukker.

Noen bakterier i munnene tåler ikke denne syren. Andre tåler den godt.

Problemet er at om du spiser godteri og søte matvarer ofte eller nesten hele tiden, så venner alt for mange av bakteriene seg til syren. Da kan det bli veldig mange sånne bakterier som tåler syren godt – og veldig mange bakterier som får herje fritt med tennene dine.

Det kan ende med hull i tennene og tannverk.

En rask test

Forskere i Sverige har nå funnet ut hvordan de kan teste om du er en person som har dette problemet.

Noen mennesker kan nemlig trenge å gå oftere til tannlegene, mener forskerne. Mens andre ikke behøver å gå så ofte som de gjør.

Forskerne ved Universitetet i Malmø jobber nå med å lage en rask test som kan måle hvor mange av bakterier du har i munnen din som er slike bakterier som tåler syre godt.

Viser testen at du har spesielt mange av disse bakteriene, da er du i faresonen for å få mange hull i tennene. Og da bør du gå oftere til tannlegen.

Viser testen det motsatte, trenger du ikke å gå så ofte til tannlegen.

Bør hjelpe de som trenger det mest

Stort sett har de fleste av oss ikke behov for å gå så ofte til tannlegen som vi gjør i dag, mener forskerne.

Tannlegene bør i framtiden heller hjelpe dem som trenger det mest, framfor å bruke tid på dem som ikke trenger det, skriver de svenske forskerne.

Karies eller perodontit - inte bara godisens fel. Artikkel på forskning.se, mars 2021