Til venstre ser du Messier 77-galaksen, som ligger 47 millioner lysår unna jorda. Til høyre ser du den aktive galaksekjernen, som altså skjuler et kjempedigert sort hull.

Et gigantisk sort hull gjemmer seg her

Noen galakser har kjerner som stråler voldsomt. Men hvorfor er de så ulike?

Jorda og solsystemet vårt er ikke alene. Vi suser av sted sammen med milliarder av andre stjerner og planeter, i galaksen Melkeveien.

Og Melkeveien er heller ikke alene. Ute i verdensrommet finnes det nemlig milliarder av andre galakser. Noen av dem er litt spesielle. De har en aktiv galaksekjerne.

Det betyr at de stråler!

Sorte hull

I midten av disse galaksene finnes det ett eller annet som lager voldsomme mengder lys og stråling – ofte mer stråling enn alle stjernene i galaksen til sammen!

De fleste forskere tror at det er kjempestore sorte hull som har skylda. Strålingen blir skapt når de sorte hullene sluker gass og støv som finnes i nærheten.

Men når forskerne har undersøkt og sammenlignet galaksekjernene, sitter de igjen med et spørsmål:

Hvis alle aktive galaksekjerner er lagd på denne måten, hvorfor ser de da så forskjellige ut?

Støv-smultring

Noen aktive galaksekjerner har utbrudd av radiobølger, en slags stråling som vi ikke kan se med øynene. Andre skinner med klart synlig lys, mens andre igjen ser mer uklare og tåkete ut.

Hvorfor er de så ulike?

En forklaring kan være at vi ser galaksekjernen fra ulike sider.

Noen forskere tenker seg at galaksekjernen kan være et kjempestort sort hull som ligger i midten av en slags smultring av gass og støv.

Hvis du ser alt sammen fra siden, vil støvet i smultringen skygge for mye av strålingen fra det sorte hullet. Men ser du det ovenfra, vil strålingen være sterk og tydelig.

Slik har en kunstner sett for seg galaksekjernen, hvor det sorte hullet ligger midt i en smultring av gass og støv.

Bak støvet

Da Violeta Gámez Rosas og kolleagene hennes nylig undersøkte bilder av galaksen Messier 77, var de veldig spente.

Tidligere bilder har vist at denne galaksen har en aktiv galaksekjerne som stråler ganske dempet, men det var umulig å se hva som lagde strålingen.

Men nå hadde Rosas og kollegaene fått nye bilder fra et teleskop ved European Southern Observatory, i Atacamaørkenen i Chile. Dette teleskopet kan se igjennom støv og gass i rommet.

Hvis smultring-ideen faktisk stemmer, burde bildene vise at det finnes et digert sort hull inni en sky av gass og støv i galaksekjernen.

Godt tegn

Og det var akkurat det det gjorde!

I midten av Messier 77 ligger altså en diger sky av støv. Og inni denne skyen skjuler det seg et svært sort hull.

Så, beviser dette at alle aktive galaksekjerner skapes på samme måte, av gigantiske sorte hull?

Ikke helt.

Forskerne må studere flere galakser før de kan være sikre på at de har rett. Men det sorte hullet i Messier 77-galaksen er et godt tegn!

• Violeta Gámez Rosas er forsker ved Leiden University i Nederland.
  • Hun og mange kollegaer har skrevet om funnet sitt i en artikkel som nå er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Nature.
  • European Southern Observatory har også skrevet en pressemelding om funnet.