Det går ikke bra med stjernen som har kommet for nær et mellomstort sort hull. Det viser i hvert fall beregninger som forskere har gjort.

Se det sorte hullet spise som en gris

Sølet kan avsløre om en ny type sorte hull faktisk finnes.

Hva skjer hvis en stjerne kommer for nært et mellomstort sort hull?

Det har forskere fra Northwestern University i USA regnet ut. Svaret er at det blir et himmelsk griseri.

Idet stjernen suser forbi, river det sorte hullet til seg en del av stjerne-stoffet. Lysende materiale fra stjernen spruter utover i rommet.

Og dette er bare første bit!

Her ser du møtet mellom en stjerne på størrelse med sola og et mellomstort sort hull. (Video: Fulya Kıroğlu/Northwestern University)

Sorte hull med ulik størrelse

Vi vet at det i hvert all finnes to typer sorte hull:

• Én type blir til når en veldig stor stjerne dør. Stjernen faller sammen – den kollapser – og blir til et lite, men utrolig massivt objekt. Slike sorte hull kan ha en god del mer masse enn vår egen sol, men ikke kjempemye.
  • En annen type sorte hull, er de supermassive sorte hullene. De ligger i midten av store galakser, og kan ha millioner eller milliarder ganger mer masse enn vår egen sol.

Men forskerne mener at det også kan finnes en tredje type:

• Mellomstore sorte hull. De har mellom 100 og 1.000 ganger mer masse enn sola vår. Men vi er ikke sikre på at slike sorte hull faktisk eksisterer.

Dødsdans

I de neste dagene og ukene vil de enorme tyngdekreftene holde stjernen fast i en dødsdans rundt det sorte hullet.

Stjernen vil altså feie forbi, men den greier ikke unnslippe. I stedet vil den blir dradd tilbake igjen til en ny, tett passering.

For hver runde river det sorte hullet av mer materiale fra stjernen. Hver gang vil spruten av stjerne-stoff lyse klarere enn den forrige.

Først når det bare er en liten kjerne igjen av stjernen, klarer den å rive seg løs og suse vekk fra det glupske hullet.

Leter etter mellomstore hull

Har forskerne virkelig sett dette?

Niks.

Det er faktisk ingen som har sett eller målt et mellomstort sort hull i det hele tatt. Sant å si er forskerne ikke engang sikre på at slike sorte hull finnes.

Det er egentlig derfor de har gjort beregninger av hva som ville skjedd dersom en stjerne møtte et mellomstort sort hull.

Svarene kan nemlig hjelpe dem i jakten på slike sorte hull.

For dersom forskerne observerer en serie med stadig sterkere lysglimt et sted der ute – ja, da kan det hende at de faktisk har funnet et mellomstort sort hull.

• Det var forsker Fulya Kıroğlu og samarbeidspartnerne hennes som gjorde beregningene.
  • Forskerne fortalte om beregningene sine på et møte for forskere. De har også skrevet om forskningen sin i en artikkel som snart skal publiseres i det vitenskapelige tidsskriftet Astrophysical Journal.
  • Northwestern University har også lagt ut en pressemelding om saken.