Skapelsens søyler. De strålende kulene på utsiden av søylene er nye stjerner.

Sylskarpt foto av stjerner som fødes

Romteleskopet James Webb har tatt utrolig klare bilder av de berømte Skapelsens søyler.

For nesten 30 år siden tok romteleskopet Hubble et helt fantastisk bilde fra stjernehopen Ørnetåka. På bildet kunne vi se noen merkelige former. Tre gigantiske søyler av gass og støv strakte seg utover i rommet.

Forskerne mente søylene var mellom fire og fem lysår lange. Det er like langt som avstanden mellom sola og den nærmeste andre stjerna, Proxima Centauri. Altså veldig, veldig langt.

Inni disse rare søylene blir nye stjerner født. Derfor har formasjonen fått navnet Skapelsens søyler.

Men det er mye vi ikke vet om hva som foregår i de rare skyene der ute.

Derfor er det ekstra spennende at det nye romteleskopet James Webb har klart å ta et mye skarpere bilde av de underlige formasjonene.

Her ser du forskjellen: Bildet til venstre er tatt av Hubble-teleskopet i 2014. Bildet til venstre ble nylig tatt av James Webb-teleskopet.

Stjernefødsel

På bildet ser du mange nye stjerner, som klare, lysende kuler spredt rundt på utsida av søylene.

Stjernene er blitt skapt inne i skyene av gass og støv.

Tyngdekrafta gjorde at støvet trakk seg sammen til klumper. Klumpene ble stadig større og tettere. Da ble de også varmere. Til slutt var de så tette og varme at de begynte å lyse. Ny stjerner var blitt født!

Inne i søylene er enda flere stjerner i ferd med å skapes på denne måten.

Det er de som lager de mørke lava-lignende kantene noen steder i søylene. De ufødte stjernene sender ut bølger av glovarmt stoff. Det krasjer med støvet og gassen og lager sjokkbølger i skyen.

Det er også dette som skaper den røde gløden du kan se i tuppen på de to nederste søylene.

Søylene er kanskje borte

Men det rareste av alt er kanskje at disse merkelige formasjonene muligens ikke finnes mer.

Ørnetåka ligger 6.500 lysår unna. Og det betyr at lyset fra søylene og de nyfødte stjernene bruker 6.500 år på å nå oss. Bildene vi ser i dag, viser altså hvordan Ørnetåka så ut for 6.500 år siden.

Men bildene viser også noe dramatisk:

Like i nærheten av søylene er det en gigantisk sky av varm gass. Kanskje fra en supernova som har eksplodert?

Forskerne har beregnet at denne skyen kanskje vil blåse søylene i stykker i løpet av noen tusen år. Og hvis det faktisk stemmer, så har jo dette allerede skjedd.

Det er bare at vi ikke får se det her på jorda før lyset fra katastrofen endelig kommer fram, om mange, mange år.

Her ser du hele bildet som romteleskopet James Webb har tatt.