Å være i fri bevegelse gjør noe med tankene våre
Selv små bevegelser hjelper oss med å tenke mer kreativt, mener forskere.
Det å være kreativ er høyt verdsatt i vårt samfunn.
Det betyr at vi kan løse oppgaver på en ny og annerledes måte, se gode løsninger på et problem og få nye ideer.
Det kan være nyttig både på skole og jobb – og i livet vårt ellers.
Trenger ikke å gå tur
Det har lenge vært kjent at det skjer noe i hjernen vår når vi er i bevegelse.
Mange er derfor opptatt av at de skal gå seg en tur hvis de står fast og ikke klarer å løse et problem eller en oppgave.
Men det er ikke alle bevegelser som gjør deg mer kreativ.
Og det er ikke sånn at du absolutt må gå for å tenke de frie tankene.
Ikke følg en fastlagt sti
Tyske forskere har undersøkt tankene til mange mennesker. De har studert både de som går og de som sitter.
Da fant de ut noe spennende.
Uansett om de personene satt eller gikk, ble de mer kreative hvis de fikk muligheten til å gjøre frie bevegelser, uten noen begrensninger.
Hvis de derimot gikk tur rett fram på en tur på en fastlagt sti, skjedde det ikke så mye interessant i hodene deres.
Når de gikk de fritt, tenkte de også mer fritt.
Friheten gjør oss kreative
Forskerne mener derfor at det ikke er selve bevegelsen i seg selv som gjør oss mer kreative.
Det er friheten til å gjøre bevegelser som vi selv bestemmer over.
Selv de som satt på en stol, tenkte mer kreativt bare de fikk frihet til å gjøre små bevegelser med hendene eller øynene mens de satt der.
Ikke stirr på en liten skjerm
Vi må ikke tvinge kroppen vår til å sitte i samme stilling og gjøre det samme hele tiden, mener de tyske forskerne.
De mener at dette er spesielt veldig kunnskap akkurat nå.
Veldig mange, både unge og eldre, sitter mange timer om dager og stirrer inn i en liten skjerm.
Både hodet og øynene er stivt rettet mot det som skjer på mobiltelefonene eller dataen. Det gir få muligheter for frie kroppsbevegelser.
Hvis vi oftere stopper opp og gjør bevegelser med øynene og kroppen, får vi bedre flyt i tankene våre.
Det vil også hjelpe oss når vi skal lære noe nytt eller jobbe med en oppgave, mener forskerne.