Dette maleriet så ikke helt slik ut da det ble malt.

Noen forstørret leppene til denne grevinnen. Nå får hun mindre lepper igjen

Maleriet er nesten 400 år gammelt. Senere ble det gjort noen endringer.

Diana Cecil var grevinne av Elgin i Skottland. Hun levde mellom 1596 og 1654. 

Hun var ingen hvem som helst. Oldefaren hennes var god venn med den engelske dronningen, Elizabeth den første. 

Viktige folk ble det gjerne malt portretter av. Det ble malt flere av Diana Cecil. 

Det ene har en litt spesiell historie. Maleriet ble til for snart 400 år siden. Senere fant noen ut at de skulle pynte litt på det gamle kunstverket. 

Dette er dronning Elizabeth den første. Hun regjerte i Storbritannia mellom 1558 og 1603. Hun var venn med Diana Cecils oldefar.

Litt som å bruke leppestift

Det er konservatorer ved English Heritage som finstudert maleriet. De har også restaurert det. Målet var at det skulle bli originalt igjen.  

En konservator jobber med å ta vare på gamle ting. 

I vår tid er det ganske populært med tydelige lepper. Mange bruker leppestifter og får dem til å se store ut. 

Og nettopp det ser ut til å ha skjedd med maleriet av grevinnen også – lenge etter hennes død. Og av noen helt andre enn kunstneren selv.

Maleriet måtte fikses. Så pyntet de litt samtidig

Diana Cecil skal ha vært en av de vakreste unge kvinnene fra sin tid.

Konservatorene fant at maleriet på et tidspunkt hadde blitt rullet sammen. Det tålte maleriet dårlig. 

Samtidig som dette ble fikset, ble utseendet hennes sannsynligvis endret litt på.

Grevinnen fikk større lepper. Hun fikk litt mer hår, og det fikk pannen til å se mindre ut. 

De mener det ble gjort på 1800-tallet eller tidlig på 1900-tallet. 

Diana Cecil, før og etter den nye restaureringen. Hun har litt mindre lepper til høyre.

Bruker mikroskop

Nå har konservatorene fra English Heritage fjernet denne nyere malingen. De ville at folk skulle se maleriet slik det egentlig ble malt. 

Å restaurere et maleri er pirkearbeid. 

For å fjerne gammel maling bruker man mikroskop for å vite akkurat hvor mye man skal pirke bort. Det forklarer kunstprofessor Nicky Grimaldi i en artikkel. 

– Idéen om å ta vare på det originale og å fjerne nyere maling føles riktig, sier Grimaldi. 

Det har ikke alltid vært sånn. 

Maleriet ser kanskje mer slitent ut etter restaureringen. Men det er samtidig mer originalt.

– Lett å si «haha»

Før var det ikke uvanlig å forandre litt på kunstverket når det ble restaurert. 

Det kunne være at synet på skjønnhet eller moter endret seg, forklarer Grimaldi. 

– Det er lett å stå i nåtiden og si «haha» om det de gjorde før, sa Kaja Kollandsrud til forskning.no i 2021. Det var i en artikkel om arbeidet til en annen konservator og et annet kunstverk. 

Hun forklarte at det tidligere var andre forventninger til hva konservatorer skulle gjøre. De hadde også en annen kunnskap enn vi har i dag. 

Alice Tate-Harte med det ferdig restaurerte maleriet.

– Håper jeg har gjort det rette

Grunnen til at dette maleriet ble endret, kan ha vært å fikse på skadene. Det fikk blant annet et nytt lag maling. Det sier Alice Tate-Harte. Hun har hatt hovedansvaret for å restaurere maleriet. 

Hun visste ikke hør hun begynte arbeidet hvor mye som hadde blitt malt over. Hun ble overrasket over hvor mye kunstverket var forandret.

Nå har Diana fått sine litt tynnere lepper tilbake. 

– Jeg håper jeg har gjort det rette for Diana ved å fjerne malingen som ble lagt til. Nå viser vi frem det virkelige ansiktet hennes til verden, sier hun.

Kilder:

Powered by Labrador CMS