Slik så en kunstner for seg at Mars-utforskning så ut i 1989.

Hvis bestevennen din flytter til Mars, hvor vanskelig blir det å prate sammen?

Lyset går fort. Men det går ikke så veldig fort når vi skal begynne å snakke med folk på andre planeter.

Vi tar helt for gitt at vi kan snakke med hvem som helst på jorden nesten som om de sto i et annet rom i huset.

Man kan snakke med noen på andre siden av jorden uten noen forsinkelser. Vi sender en melding på sms, whatsapp eller snapchat, og melding blir levert og kan leses med en eneste gang.

Eller, det kjennes ut som den blir levert med en eneste gang. Det gjør den ikke.

Teksten eller stemmen din blir sendt som et elektrisk signal med en fart som nærmer seg lysets hastighet. Det tar ørlite tid, men det går så fort at det kjennes ut som om det skjer med en gang.

En milliard kilometer i timen

Lyset er det raskeste forskere vet om. Lyset beveger seg så raskt at det kanskje ikke finnes noe som er raskere.

Flere forskere kaller det for «universets fartsgrense», og du kan lese mer om hva lysets hastighet egentlig er for noe på forskning.no.

Og hvor raskt er lyset? Kjemperaskt. 299.792 kilometer i sekundet, hvis det reiser gjennom rommet hvor det ikke er noe luft. Det går litt saktere gjennom andre ting, for eksempel vann eller luft.

En laserstråle sendes gjennom en glass-sylinder.

Altså reiser lyset omtrent så langt hvert eneste sekund. Dette blir over en milliard kilometer i timen.

Jorden er egentlig veldig liten for en lysstråle som beveger seg så fort.

Hvis du kunne sende en lysstråle direkte fra Oslo til Auckland på New Zealand, nesten på andre siden av jorden, må lyset reise rett over 17.000 kilometer.

Denne kjempelange avstanden tar mer enn 21 timer å fly. Men lyset gjør det unna på noen få hundredels sekund.

Meldinger sendes med lysets hastighet

En melding eller lyden av en telefonsamtale sendes som et digitalt signal, som også reiser med lysets hastighet fra en mobiltelefon til en annen mobiltelefon.

Men meldingen må innom antenner, kabler og andre datamaskiner på reisen.

Dermed bruker meldingen litt lengre tid, men fortsatt går det så fort at det nesten kjennes ut som det skjer med en eneste gang.

Men det blir noe helt annet når vi skal begynne å snakke med folk på andre planeter. Den nærmeste planet-naboen vår heter Mars.

Bestevenn på Mars

Kommer mennesker noen gang til å bo på Mars? Det er det en del folk som lurer på.

Det kommer i hvert fall ikke til å være lett for mennesker å bo på Mars. Mars har mye lavere tyngdekraft enn jorden. Det er ikke sunt for musklene og skjelettet vårt og leve i lavere tyngdekraft.

Mars har heller ikke luft eller en ordentlig atmosfære som beskytter mot farlig stråling fra verdensrommet.

Er det slik basen ser ut? Hvor bestevennen din bor på Mars?

Så alt dette må løses før mennesker faktisk kan bo der. Men hvis noen faktisk bodde der, og bestevennen din flyttet dit, ville det fort blitt vanskelig å snakke sammen.

Selv om lyset går veldig fort, er universet der ute veldig stort. Selv mellom planetene i solsystemet er det ganske langt.

Dermed vil lyset bruke en del tid på å reise dit. Dette vil gjøre det vanskelig å ha en vanlig samtale.

Minst 78 millioner kilometer til Mars

Mars og Jorden går i hver sin bane rundt solen. Når planetene var på sitt nærmeste i 2022, var det rundt 78 millioner kilometer mellom dem, ifølge space.com.

Hvis du skulle snakke med bestevennen din som nylig flyttet til et spennende, men kankje litt ensomt liv på Mars, ville det derfor tatt ganske lang tid å snakke med hverandre.

En annen framtidsvisjon som viser en mulig base på Mars. Her ser du planter som dyrkes under bakken.

En melding som reiser like fort som lyset, vil bruke fire og et halvt minutt på å komme fram. Og det er når planetene er på sitt nærmeste.

Når avstanden er mer vanlig, er det hele 225 millioner kilometer mellom planetene, ifølge Space.com.

Da tar en melding opp mot 13 minutter å sende til Mars!

Du må vente en halvtime for å få svar

For at du skal kunne sende en melding, for eksempel "Hallo!", tar det altså minst 13 minutter før meldingen er framme. Så svarer bestevennen på Mars på din melding, og det tar minst 13 minutter før du har svaret igjen.

Dermed vil det ta opp mot en halvtime og sende en melding og få et svar. Dette vil rett og slett gjøre det veldig vanskelig å snakke sammen, og helt annerledes enn det vi er vant med nå.

En telefonsamtale vil bli veldig kjedelig, siden du må vente en halvtime på å få høre svaret på spørsmålet ditt.

Hva med planeter som er lenger unna?

Og dette er bare vår nærmeste planetnabo. Hvis bestevennen din virkelig drar langt av gårde, kanskje helt til månen Enceladus, tar det virkelig lang tid.  Her kan du lese mer om Enceladus, og havet som gjemmer seg under overflaten.

Månen går i bane rundt kjempeplaneten Saturn, mot utkanten av solsystemet vårt.

Avstanden her er hele halvannen milliarder kilometer. Dermed tar det over tre timer og sende en melding og motta et svar.

Men dette er kort tid sammenlignet med Voyager 1. Denne romsonden ble sendt ut fra jorden for nesten 46 år siden. Nå er den langt utenfor solsystemet.

Når NASA prøver å sende et signal for å sjekke hvordan det går med Voyager 1, tar det mer enn to dager før de får et svar tilbake, ifølge NASA. Den er mer enn 23 milliarder kilometer unna nå.

Og nå har vi bare så vidt beveget oss utenfor solsystemet. Men selv inne i solsystemet er avstandene så store at selv lyset går treigt.

—————