– Kjøp færre klær, sier forsker
Trendene påvirker mer enn klesskapet ditt.
![Ragnhild Nilsen er klimapsykolog. Hun har intervjuet 200 mennesker om klesforbruk.](https://image.forskning.no/2463327.webp?imageId=2463327&width=960&height=672&format=jpg)
Klesindustrien er en ordentlig klimaversting.
Vi kjøper 13,3 kilo klær i året i snitt – og gir bort eller kaster nesten like mye.
Hva kan være grunnen? Og hva kan vi gjøre?
Ung.forskning.no hører med forskere som ser på hvordan vi bruker klær.
Mikrotrender
– Finnes det noen god grunn til å kjøpe et nytt plagg når klesskapet er fullt?
– Nei.
Det sier Ragnhild Nilsen. Hun er klimapsykolog og har intervjuet 200 unge folk om klesforbruk.
Vi har i snitt 359 plagg i skapet og kjøper 23,5 til i året.
– Hvorfor gjør vi det da?
– Det handler om flere ting, sier hun.
Ifølge forskningen til Nilsen handler det om:
- Vet ikke nok: De unge som Nilsen intervjuet visste lite om hvor klærne kommer fra og hvordan de påvirker miljøet.
- Selvfølelse og gruppepress: Klær ga de unge en følelse av å høre til.
- Moteindustrien: Store butikk-kjeder skaper trender som de igjen kan selge.
- Reklame og sosiale medier: Vi lar oss påvirke. Nye klær gir en følelse av glede, men den er kortvarig.
![Her er trender vi kan legge igjen i 2024.](https://image.forskning.no/2463357.webp?imageId=2463357&width=960&height=548&format=jpg)
Plutselig er trenden over
Forsker Anna Schytte Sigaard sier at raske trender får fart på klesforbruket vårt.
Den kinesiske nettbutikken Shein kommer med opptil 1.000 nye plagg hver dag.
– Det her kalles mikrotrender, sier hun.
Nå kan vi si ha det til trender som leopardprint, magetopper og klumpete sko, ifølge magasinet Melk & Honning.
![Anna Schytte Sigaard forsker på bærekraftig forbruk av klær ved OsloMet.](https://image.forskning.no/2460209.webp?imageId=2460209&x=22.74&y=16.84&cropw=51.94&croph=64.74&width=960&height=1182&format=jpg)
– Hvis man lar plagg ligge lenge nok i skapet, føles det kanskje ikke like fresht når man tar det fram, sier Sigaard.
Forskeren sier at det viktigste å finne en egen stil og hva som føles riktig for seg. Da bruker vi klærne lenger enn når vi hopper på trender.
– Vi trenger ikke klestrender, sier hun.
Det er ikke bare trender som gjør at forbruket går unna.
– Klærne lages ofte av dårlige materialer og har kort levetid, sier Sigaard.
Greenpeace er ikke nådige. De kaller dagens trender for morgendagens søppel.
![Ung-journalistene Hedvig Spilde Høvik og Idunn Buø Dæhlen blant omtrent så mange plagg som en nordmann kjøper i snitt hvert år.](https://image.forskning.no/2460211.webp?imageId=2460211&width=960&height=654&format=jpg)
Hva kan vi gjøre?
Klimapsykolog Ragnhild Nilsen har en klar beskjed til unge folk.
– Lær mer om hvorfor klær lages og hva det gjør med miljøet, sier hun.
Klimagassutslipp, vannforbruk, kjemikalier og mikroplast gjør klesindustrien til en klimaversting.
Vet vi det, er det lettere å se forbi en mikrotrend.
Noen ganger er en løsning å ikke gjøre så mye.
– Kjøp færre klær.
Kan ikke sy på en knapp
Mange gir klær til gjenbruk med god samvittighet. Og vi gir mye: vekten av klærne er som 60.000 biler i året.
– Men bare tre av hundre plagg vi leverer til gjenbruk selges videre i Norge, sier Sigaard.
Psykolog Nilsen anbefaler å bruke klærne man allerde har og ta vare på dem.
– Forskningen vår viste at unge folk ikke kan sy på en knapp. Det bekymret meg og er fint å lære seg, sier hun.