JULEKALENDER:

10. desember: Lys, varme og Mars-jern

Inge og Magne lokker fram jern på laboratoriet. Da blir det varmt.

Forskerne brukte:

Et metall i pulverform, vi brukte aluminium.

Et metalloksid, vi brukte jernoksid (hematitt).

Lunte til antenning, vi brukte magnesiumbånd

Blomsterpotter

Dette er eksperimentet:

Dette er en reaksjon mellom to metaller, hvor det ene er et metalloksid.

I dagens luke ble det brukt jernoksid (Fe2O3) og aluminium-pulver. Blandingen må varmes opp før den antennes. Magne og Inge brukte et magnesiumbånd som lunte.

Når reaksjonen starter skjer det en enorm varmeutvikling, med temperaturer på over 4000 grader!

Fe2O3 + 2 Al ® 2 Fe + Al2O3

Resultatet av reaksjonen er rent jern og aluminiumoksid. Siden temperaturen blir så høy brukes denne reaksjonen til å sveise bl.a. jernbaneskinner. Mange andre metaller kan brukes i denne reaksjonen, slik som magnesium, sink, bor og titan.

Jernoksid er et rødaktig pulver, det kalles for hematitt. Ordet hematikk kommer fra det greske ordet haimatoeis som betyr blodig. Den røde fargen på planeten Mars skyldes at det er mye finkornet hematitt der!

——————————————-

Dette er et forsker-forsøk, og ikke noe man skal prøve hjemme eller uten voksne. Eksperimenter må alltid følge sikkerhets-regler som gjelder for forsøk i laboratorium.

Om julekalenderen

Det er Inge Christ og og Magne Sydnes som gjør forsøkene i julekalenderen. Julekalenderen er laget av Universitetet i Stavanger og UNG.forskning.no fått lov til å vise den på våre sider.

Inge Christ er avdelingsleder ved Skolelaboratoriet på Universitetet i Stavanger og Magne Sydnes forsker på kjemi.