Det er forskjellige typer oppgaver i programmet. Her skal man klikke og dra for å vise hva immunsystemet gjør når det kommer virus.
Det er forskjellige typer oppgaver i programmet. Her skal man klikke og dra for å vise hva immunsystemet gjør når det kommer virus.

Her kan du lære om virus og vaksiner

Vi fikk være med når 9B ved Karlsrud skole testet et nytt undervisningsprogram på nett.

Vi har hørt mye om koronaviruset det siste året. Du vet sikkert hva som kan skje hvis du blir smittet. Vi kan blant annet miste smakssansen, hoste og få feber.

Hva vi kan gjøre for å bremse smitten har vi også blitt godt kjent med. Vi må holde avstand, vaske hender og ikke møte mange mennesker.

Men vet du egentlig hva som skjer når viruset kommer inn i kroppen? Hva gjør kroppen vår for å stoppe det, og hvordan fungerer egentlig vaksiner?

Nå har Viten.no laget et nytt undervisningsprogram som svarer på disse spørsmålene. Det finner du her.

Man må være innlogget som elev for å gjøre de skriftlige oppgavene, men det er åpent for alle å se videoer, lese og klikke på noen av oppgavene.

- Vi prøver ofte på Viten å prøve å ta tak i dagsaktuelle temaer, sier Wenche Erlien.

Hun har ledet arbeidet med programmet og jobber ved Naturfagsenteret ved Universitetet i Oslo

Om Viten.no

  • Viten er et prosjekt ved Naturfagsenteret på Universitetet i Oslo som utvikler nettbaserte undervisningsprogrammer i naturfag.
  • Det ble etablert i 1999.
  • Målgruppen er elever på ungdomstrinn og videregående skole.
  • I hvert program utforsker elevene et naturvitenskaplig tema som for eksempel gentesting, klimaendringer eller kvantefysikk.

Kilde: Viten.no

- Viktig å forstå egen kropp og helse

Programmet har fire deler: Virus, immunsystem, smittespredning og vaksine.

- I avisa og media så er det mye fokus på tiltak, slik som å bruke munnbind, en-meters-regelen, at vi må være i kohorter og så videre, sier Wenche Erlien.

- Men det er ikke så mye fokus på hva det er som fysisk som skjer med kroppen, sier hun.

Erlien synes det er viktig at unge får lære om dette.

- Jeg tenker det er kjempeviktig, det å skjønne egen helse og kropp og forstå hvorfor vi skal gjøre tiltak, eller hvorfor vi blir syke.

- Ofte tenker man at det er kjempedumt å få feber for eksempel. Men det er faktisk et tegn på at immunforsvaret jobber.

Under er et eksempel fra det nye undervisningsprogrammet. Her får du en forklaring på hva som skjer når et virus trenger inn i en celle.

Elever testet programmet

I klasse 9B ved Karlsrud skole i Oslo har de allerede testet ut programmet. Elevene hadde hjemmeskole og ung.forskning.no fikk være med på en digital time.

Elevene ble delt i grupper på to og to. Madeleine Main-Halvorsen og Ylva Skipnes jobbet sammen.

Elevene lærte blant annet om hvorfor vi kan bli immune mot et virus.

De skulle granske to grafer som viser forskjellen mellom første og andre gang et virus kommer inn i kroppen.

- Hukommelsesceller gjenkjenner virus. Når viruset kommer inn i kroppen neste gang, så gjenkjenner de det og produserer mange antistoffer raskt, oppsummerte Ylva og Madeleine.

- Fint å vite litt selv

Det har kommet et nytt mål på ungdomsskolen om at elever skal lære om vaksiner og folkehelse, forteller Wenche Erlien.

Ylva Skipnes ser at det kan være nyttig å ha lært om temaene, også utenfor skolen.

- Vi er jo i en pandemi og det er mye diskusjon om vaksiner. Da er det fint å vite litt selv også om hvordan ting fungerer, og hvorfor noen er skeptiske og sånn, sier hun.

Både Ylva og Madeleine sier at noe av det nye de har lært, er hvordan vaksiner virker inne i kroppen. Selv om de visste litt fra før.

Madeleine synes det blir lettere å ta valget om å ta en vaksine nå som hun vet mer om hva som skjer i kroppen.

Elevene kom med tips til hva som var bra og hva som kunne vært annerledes i undervisningsprogrammet. Fra øverst til venstre til nederst: Wenche Erlien, Elise Kjørstad, Fredrik Mæhlen, Adrian Danielsen Hasselgård, Ylva Skipnes, Madeleine Main-Halvorsen og Connor Norvik-Catlin.
Elevene kom med tips til hva som var bra og hva som kunne vært annerledes i undervisningsprogrammet. Fra øverst til venstre til nederst: Wenche Erlien, Elise Kjørstad, Fredrik Mæhlen, Adrian Danielsen Hasselgård, Ylva Skipnes, Madeleine Main-Halvorsen og Connor Norvik-Catlin.

Nyttige tilbakemeldinger

Fire av elevene var med på en oppsummeringstime om programmet.

Adrian Danielsen Hasselgård likte blant annet at det nesten er en historie gjennom hele opplegget.

Hver del begynner med en video med Viktor, som har fått korona. Elevene skal svare han på spørsmål.

- Noe jeg likte godt at det ikke bare var å lese og gjøre oppgaver, men det var litt lesing, litt oppgaver, litt animasjoner og litt bilder. Så det føltes som en litt gøyere skoledag enn å bare lese og gjøre oppgaver, sier Adrian.

Wenche Erlien fikk også tips til hva som kunne vært annerledes. Det har hun tatt med seg nå som Viten-programmet har blitt åpent for alle.

Fungerte bra på hjemmeskole

Undervisningsprogrammet kan brukes i naturfagstimer på ungdomsskolen.

Naturfaglærer for 9B ved Karlsrud skole, Fredrik Mæhlen synes programmet fungerte bra å bruke i timene.

- Jeg synes det var kjempebra og veldig til hjelp for meg i en situasjon med hjemmeskole, sier Mæhlen.

- Å jobbe med det over to uker er helt supert, og så må man gjøre noe annet.

Han tenker å ta det fram igjen til neste år med nye klasser, da i vanlige timer.

Powered by Labrador CMS