Lær deg politikernes triks for å få viljen sin
Jens Kjeldsen forsker på ord. Du kan bruke ord til å forandre verden, sier han. Eller bare til å få være ute litt ekstra sent.
Kjenner du noen som alltid får viljen sin? Hvordan klarer de det?
For 2000 år siden lurte en mann fra Hellas på det samme. Han het Aristoteles. Han så på mennesker som holdt taler.
Noen var flinke til å overtale andre. Hva var triksene deres?
Det er omtrent sånn professor Jens Kjeldsen forsker også. Hva sier politikere? Hva gjør de? Og klarer politikerne å få meg og deg på laget sitt?
Hvis du skal overbevise noen om at du har rett, er det tre regler du må huske.
Det oppdaget Aristoteles. Og de reglene virker faktisk fremdeles, forteller Jens Kjeldsen.
Spesielt politikere og reklamer bruker disse reglene.
1. Finn god grunner – altså argumenter.
– La oss si at en politiker vil ha flere lekeplasser i en by, men at de andre politikerne vil bygge parkeringsplasser.
– Da må den ene politikeren finne gode grunner til at de bør bygge lekeplasser i stedet for parkeringsplasser, sier forskeren.
Slike grunner kalles argumenter. Og det holder ikke at én politiker syns argumentet er godt. Hun må finne argumenter som de andre syns er gode også.
Ellers klarer hun ikke å overbevise dem.
Tenk deg at du vil se en film på kino. Men du vet at filmen slutter for sent.
– Da må du finne en god grunn til at du skal få lov. Og foreldrene dine må være enig i at det er en god grunn, sier Jens Kjeldsen.
– Kanskje bør du si: Jeg har jobbet med lekser i hele dag. Kan jeg få gå på kino som belønning?
2. Få dem til å stole på deg
Det er viktig at de du snakker til, stoler på deg.
Da er det for eksempel dumt hvis du har løyet før, sier Jens Kjeldsen.
Og det er viktig at de skjønner at du er en hyggelig person som vil det beste.
– Hvis du vil overbevise en ny person i klassen om å bli med på en lek eller fotball, må du passe på at den personen skjønner du ikke lurer ham eller kommer til å erte ham etterpå.
– Både barn og voksne stoler ofte på folk som er hyggelige, sier Jens.
3. Viktig med følelser
Reklamer blir laget for å overtale deg. De prøver å få deg til å kjøpe noe. Og vil at du skal få lyst på det de selger.
Og da bruker reklamene ofte bilder som får oss til å kjenne følelser. Da kan vi få lyst til å kjøpe det reklamen viser oss. Det har Jens Kjeldsen opplevd selv.
– Da jeg var liten gutt, så jeg et reklamebilde for en reise til Syden. På bildet var det en vannsklie. Vi reiste aldri til Syden, men jeg hadde så lyst!
– Jeg så på bildet av vannsklien og jeg kunne føle hvor gøy det måtte være å få skli i den, sier Kjeldsen.
– Alle burde lære triksene
Politikere vil gjerne vinne valg. Derfor prøver de å finne argumenter som folk kan være enig i, og de vil at vi skal stole på dem.
De som er flinkest til å vite hva de skal si og gjøre for at vi skal støtte dem, vinner ofte.
Noen ganger kan politikere bruke sleipe triks. Men det trenger ikke å være sleipt å si de riktige tingene for å få til noe du vil, mener Jens Kjeldsen.
Han synes det er viktig at både barn, unge og voksne lærer seg politikernes triks.
Hvorfor?
– Tenk deg at du har en kjempegod idé som kan redde verden. Det hjelper jo ikke hvis du ikke klarer å få andre til å skjønne at det er en kjempegod idé, sier han.
Dette er en ny versjon av artikkelen "Lær deg å snakke som en politiker" som vi skrev i 2017.