Derfor er små barn så glemske – og masing hjelper ikke
Treåringene er ikke ulydig, selv om de ikke hører på foreldrene sine. De kan ikke noe for det.
Alle kan glemme. Du også. Noen ganger glipper det og du glemmer lekser og rydding av rommet.
For barnehagebarn er det enda vanskeligere. Deres evne til å huske planer er nemlig ikke ferdig utviklet.
Den canadiske forskeren Caitlin Mahy har undersøkt hvordan hukommelsen utvikler seg hos barn.
Husker ikke framover i tid
Hva skal du gjøre senere i dag, eller i morgen, eller om en uke? De minste barna har ikke enda utviklet evnen til å huske framover i tid.
Caitlin Mahy har testet små barn. Hun ga dem oppgaver som de skulle gjøre.
Toåringer og treåringer glemte å gjøre noen av oppgavene, men skjønte ikke selv at de hadde gjort feil. De hadde gjort noe, men fullstendig glemt resten.
Men barn over tre år klarer å huske hva de skal gjøre, men de gjør ikke oppgavene til rett tid.
For eksempel vil et barn på to år glemme å mate gullfisken sin, mens en fireåring husker at fisken skal mates, men greier ikke å gjøre på riktig tidspunkt.
Barn under tre år husker bedre når de er motivert for det.
For eksempel husker toåringer å minne mammaen sin på ting de selv synes er viktig - for eksempel å kjøpe is.
Trenger hjelp til å huske
Når vi er syv år gamle, har hukommelsen vår utviklet seg ferdig. Det forteller den danske forskeren Dorthe Berntsen på Aarhus universitet. Barn under tre år kan også huske ting lenge, men de trenger ofte hjelp fra voksne til å få fram minnene.
Forsker Cathy Mahy har noen knep foreldre kan bruke for å hjelpe barna å huske oppgavene de har fått.
Forskeren anbefaler foreldrene å lage en sang av instruksene sine til to- og treåringer. Da husker de bedre.
Ting kan hjelpe treåringer å huske. Foreldrene kan minne barna på at når de ser tingen, så skal de gjøre oppgaven.
For eksempel kan matboksen ligge ved døra heller enn på kjøkkenbenken. Når barna ser matboksen, husker de lettere at de skal ta den med til barnehagen.
Ikke mas!
Det hjelper ikke å mase. Det er gjort forskning som viser at det virker dårlig å be fireåringer om å følge bedre med. Det har faktisk motsatt virkning. Barn husker planer dårligere når de blir mast på.
Selv om foreldre kan bli frustrerte når barn ikke husker enkle oppgaver, så kan de ta det med ro. Denne perioden går over, og når barnet er mellom seks og sju år, har hukommelsen blitt mye bedre.