Forskerne måtte bokstavelig talt huke tak i haiene for å feste kamera på dem.

Det hadde tatt lang tid for mennesker. Da fikk forskerne haier til å ta jobben med å filme havbunnen

De festet kamera og GPS på til sammen 15 tigerhaier.

Se for deg at du er en havforsker. Du har lyst til å finne ut hvor mye sjøgress som finnes på havbunnen.

Hvordan ville du gjort det?

Kreativ løsning

En mulighet er å ta på seg våtdrakt og dykkerutstyr og sette i gang med å måle avstand.

Saken er den at det ville tatt fryktelig lang tid. Og ganske mange forskere.

Så forskerne tenkte: Hvem er det som svømmer fort og langt og bor på Bahamas, stedet de skulle undersøke? Tigerhaien.

Den britiske avisen The Guardian skrev om saken først.

Monterte kamera på haienes ryggfinne

Forskerne festet like greit kamera eller GPS på ryggfinnene til til sammen 15 tigerhaier. De ble fanget ved hjelp av en stor krok som gikk inn i kjeven deres.

Det høres ganske brutalt ut, men skal visstnok være den tryggeste måten å fange haier på, ifølge forskerne selv. De lover at haiene ikke får langvarige skader av det.

Forskerne skriver at det for første gang har blitt montert et 360-graders kamera på et dyr som lever i havet. Altså et kamera som filmer helt rundt. Og det er det kanskje ikke så vanskelig å tro på.

92.000 kvadratkilometer med sjøgress

Ved hjelp av videoene fra haifinne-kameraene fikk forskerne mange timer med videoopptak fra havbunnen rundt Bahamas.

De skriver i studien sin at de har funnet den største ansamlingen av sjøgress som noen gang er sett.

Det skal være et område på 92.000 kvadratkilometer. Det er mye mer enn de hadde trodd selv og omtrent like stort som landet Portugal.

Forskerne bak studien mener dette er en påminnelse om at det fortsatt er mye igjen å oppdage i havet. Spesielt fordi det ikke var på havets mørke dyp dette sjøgresset ble funnet.

Tigerhaier kan bli mer enn fire meter lange.

Hva er vitsen med å undersøke sjøgress?

Du lurer kanskje på hva som er poenget med å finne ut hvor mye sjøgress det er.

– Hvis vi ikke vet hvor det er, kan vi heller ikke beskytte det, sier Richard Unsworth til The Guardian.

Han er forsker ved Swansea University i Wales og har ikke vært med i arbeidet med studien.

Å bevare sjøgresset er viktig, fordi det lagrer mye karbon. Da blir det mindre CO2 i atmosfæren, som igjen er bra for å bremse oppvarmingen av kloden.

Verdens største plante: 200 kvadratkilometer stort sjøgress

En annen sjøgress-studie ble publisert tidligere i år. Forskning.no omtalte saken. Forskere hadde funnet en 18 mil lang sjøgress-plante langs kysten av Australia.

200 kvadratkilometer gjorde den til verdens største plante.

Du tenker kanskje at det umulig kan være den samme planten som dekker et så enormt område. Men forskerne gjorde gentester og fant ut at det var en og samme plante fra den ene enden til den andre. Forskerne tror dette sjøgresset er omtrent 4.500 år gammelt.

De 92.000 kvadratkilometerne med sjøgress forskerne har funnet utenfor Bahamas, kommer altså ikke fra den samme planten.