universitetet i stavanger

Hva skjer med håret når det blir negativt ladd?

Joulekalender luke 5: Elektrisk moro og lykketroll-hår!

Bak dagens luke står håret rett opp!

Du trenger:

• Aluminiumsformer

• Van de Graaff-generator

• Gummihansker

• Plastboks til å stå oppi

Metode:

Den som skal være aktiv stiller seg i plastboksen og starter Van de Graaf-generatoren. 

Hold nå hånden over generatoren, nær nok til at ladningene kan overføres. Hva skjer med håret når personen blir negativt ladd? Kan denne ladningen overføres eller utlades av en annen person? 

Bruk nå den andre hånden til å undersøke om ladningene er sterke nok til å tiltrekke seg en aluminiumsform eller et annet metallisk materiale. 

Husk å ta gummihanske på for å slå av Van de Graaff-generatoren.

Hva skjer:

Van de Graaff-generatoren er oppkalt etter den amerikanske fysikeren Robert Jamison Van de Graaff, som i 1931 utviklet band-generatoren som flere kjenner fra skoleforsøk.

Generatoren lager statisk elektrisitet ved at et gummibånd roterer over to tromler som er montert i hver sin ende av båndet. Nederst er det montert en børste som får tilført høy positiv spenning. Positiv tiltrekker negativ og omvendt. I kontaktflaten med båndet vil børsten derfor trekke negativt ladde elektroner ut av båndet, som da blir positivt ladd (underskudd av elektron). 

Inni den store metallkulen på toppen av generatoren, er det enda en børste. Denne trekker elektroner fra kulen og til gummibåndet.

Når ladningen på kulen er stor nok, vil vi få en utladning via den mindre kulen, som er koblet til jord. Denne utladningen er synlig som en gnist.Når Inge holder på kula, vil den statiske elektrisiteten overføres til ham. Ladningene tiltrekker og frastøter like og ulike ladninger på samme måte som magneter tiltrekker og frastøter like/ulike poler. Dette vises blant annet ved at håret, som typisk er positivt ladd, står ut som på et lykketroll.

Om artikkelen:

Julekalenderen er laget av Universitetet i Stavanger. På universiteter, høgskoler og andre steder de driver med forskning jobber kommunikasjonsfolk med å gjøre forskningen kjent. Det skjer gjennom tips til aviser og tv, bidrag på sosiale medier eller gjennom å lage artikler som denne.

Powered by Labrador CMS