Edderkoppen Cyrtophora citricola er litt uvanlig. Den liker nemlig å leve i nærheten av andre edderkopper. Derfor kan den kanskje brukes til å beskytte matplanter.

Framtidas tomat­bønder bør kanskje ikke ha edderkopp­skrekk

Forskere vil bruke edderkopper i stedet for sprøytemidler. Mange edderkopper!

Det er ikke alltid så lett å være bonde. Det holder ikke bare å så frø og få tomater og poteter til å vokse. Du må også forsvare plantene mot mange typer insekter.

Fluer og sommerfugler og biller kan ødelegge hele avlinger dersom de får holde på som de vil.

Mange bønder bruker sprøytemidler som dreper insekter. Men sprøytemidlene sprer giftstoffer i miljøet. Og noen ganger blir skadeinsektene motstandsdyktige, slik at de tåler sprøytemidlene.

Derfor har en gjeng med forskere prøvd noe helt annet:

Edderkopper!

Alle vet at edderkopper spiser insekter. Kanskje det går an å beskytte åkeren, dersom du bare får mange nok edderkopper til å bo der?

Men det er et aldri så lite problem med denne ideen.

Edderkopper er vanligvis ikke særlig glade i å være mange. Tvert imot. De slåss og knuffer og spiser hverandre opp.

Det er derfor forskerne tenker på en helt spesiell edderkopp.

Liker seg i flokk

Edderkoppen Cyrtophora citricola lever gjerne i grupper.

De har ingenting imot at nettet deres overlapper med naboens. Noen ganger kan disse edderkoppene leve i store kolonier der de dekker et helt område med spindelvev.

Kanskje kan slike kolonier brukes til å beskytte landbruksplanter? Det er akkurat dette Thomas Roberts-McEwen og samarbeidspartnerne hans har testet ut.

Cyrtophora citricola i nettet sitt, fotografert i Spania. Der lever denne arten naturlig

Edderkopp mot sommerfugl

Forskerne satte opp flere forsøk i laboratoriet.

De testet flere små kolonier med edderkopper. Noen med unge, ganske små edderkopper og noen med store voksne edderkopper.

Hvor gode var de til å fange og spise ulike insekter?

Forskerne var spesielt interessert i om edderkoppene fanget sommerfuglen Tuta absoluta. Den er beryktet for å ødelegge tomatplanter og potetplanter sør i Europa og mange andre steder i verden.

Noen spiser også edderkopper

Resultatene viste at edderkoppene gjorde jobben.

Særlig de store, voksne edderkoppene beskyttet plantene mot både Tuta absoluta og en plagsom flue.

Men forskerne oppdaget også et problem.

Larvene fra en type veps som levde i området, spiste edderkoppegg. I noen edderkopp-reir spiste larvene opp alle eggene.

Hvis vi skal kunne bruke edderkopper til å beskytte planter, må vi finne måter å beskytte edderkoppene fra vepselarver, mener forskerne.

Det er ikke rart at bøndene vil beskytte tomatene sine mot sommerfuglen Tuta absoluta . Larvene ødelegger både tomatene og bladene på planten.

Hører ikke hjemme i Norge

Så – kommer framtidas potetåkrer til å myldre av millioner av edderkopper?

Vi må nok forske mer før vi vet svaret på det, mener Roberts-McEwen og samarbeidspartnerne.

Og selv om de finner ut at bønder kan bruke edderkoppen Cyrtophora citricola, er det slett ikke sikkert at du noen gang vil se den i Norge.

Denne edderkoppen trives i varmere strøk, som i Sør-Europa og tropene. Der lever den naturlig. Men i Norge er det for kaldt. Cyrtophora citricola hører ikke hjemme i naturen her oppe i nord.

Men heldigvis finnes det også andre småkryp som kan hjelpe oss med å beskytte planter.

Noen norske bønder bruker allerede rov-insekter i drivhusene sine. De spiser bladlus og andre insekter som angriper plantene.

• Thomas Roberts-McEwen er forsker ved University of Portsmouth.
  • Han og samarbeidspartnerne har skrevet om forskningen sin I en artikkel som nå er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Insects.
  • University of Portsmouth har også gitt ut en pressemelding om undersøkelsen.
  • Store norske leksikon: Biologisk bekjempelse