En vampyrflaggermus på vei ut av det hule treet.

Vampyrer holder også avstand når de er syke

Vi mennesker bremser koronasmitte ved å ikke være sammen med så mange. Men visste du at vampyr-flaggermus gjør det samme når de blir syke?

Vi mennesker bor ofte tett sammen i byer og tettsteder. Det er både praktisk og hyggelig å være nær mange andre mennesker. Men på én måte er det litt teit:

Det er veldig lett å smitte hverandre med smittsomme sykdommer, som covid-19.

Akkurat slik er det for noen dyr også. Nærmere bestemt, dyr som lever i tette kolonier.

Hundrevis i et hult tre

Bier og maur er eksempler på slike dyr. Men det er også vampyrflaggermus. De lever ofte i flokker på hundrevis eller tusenvis av flaggermus, som sover tett sammen inne i grotter eller hule trær.

Hva skjer når noen av dem blir syke?

Vi mennesker kan bestemme oss for å ha regler som sier at folk som er syke ikke skal ha så mye kontakt med andre. Men kan jo ikke flaggermus.

Likevel ser det ut til at vampyrene faktisk er mindre sammen med andre når de er syke.

Bitte små radiosendere

Det er Simon Ripperger som har forsket på flaggermus. I 2019 festet han radiosendere på ryggen til flaggermus, og fant ut at de hadde bestevenner.

Og nå har Ripperger og kollegaene hans altså brukt slike radiosendere til å finne ut hva flaggermusene gjør når de er syke.

Forskerne fanget en gjeng med flaggermus som bor i et hult tre i Belize i Mellom-Amerika. Ripperger limte limte bitte små sendere på pelsen til 31 flaggermus. Så gjorde de 16 av dem syke.

Var mindre sammen med de andre

Forskerne smittet ikke dyra med en ordentlig sykdom, men ga dem sprøyter med et stoff som fikk dem til å føle seg syke. Så slapp forskerne alle de 31 dyra tilbake til treet.

I de tre neste dagene brukte de signalene fra radiosenderne til å se om de syke flaggermusene oppførte seg annerledes enn de friske.

Og svaret var altså: Ja!

De syke flaggermusene var sammen med færre av de andre. De var mindre i nærheten av de andre. De var også mindre sammen med populære flaggermus som hadde kontakt med mange andre vampyrer.

Forskerne hadde tidligere sett at syke flaggermus oppførte seg sånn i laboratoriet. Men dette eksperimentet viste altså at dyra også gjør det i det fri.

Ikke bevisst

De syke flaggermusene tenkte nok helt sikkert ikke over at de måtte unngå å smitte andre, slik vi mennesker gjør. De holdt seg nok for seg selv fordi de følte seg slappe og elendige.

Men oppførselen hadde likevel litt samme virkning som korona-reglene våre har:

Flaggermusene ville ikke hatt like stor sjanse til å smitte andre, hvis de var syke av en smittsom sykdom.

Og det kan jo være bra for alle flaggermusene som bor sammen!

• Forskeren Simon Ripperger kommer fra Leibniz-Institute for Evolution and Biodiversity Science i Tyskland.
  • Ripperger og samarbeidspartnerne hans har skrevet om resultatene sine i en artikkel som er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Behavioral Ecology.