En forsker ble nysgjerrig på om bjørnedyr overlevde en krasjlanding på månen i 2019.

Forskere har skutt bjørnedyr ut av en pistol for å sjekke hvor mye de tåler

Bjørnedyra klarte seg – til et visst punkt.

Bjørnedyr er bittesmå kryp som finnes over hele jorden. De lever i mose, i jord og i vann - til og med i det kalde Antarktis.

Bjørnedyr er vanskelig å se. De er oftest under en millimeter store. Men i et mikroskop kan man få øye på dem.

Til tross for den lille størrelsen, er disse krabatene temmelig tøffe. Bjørnedyra er kjent for å overleve det meste.

Nå har forskere sjekket om bjørnedyr kan overleve å bli skutt ut av en slags pistol. De ville vite om bjørnedyr kan overleve en krasjlanding i verdensrommet.

Bjørnedyr på månen?

Fra før av vet forskere at det skal mye til for å ta knekken på bjørnedyra. Bjørnedyr kan gå inn i en slags dvaletilstand. Da er de uttørket og tåler veldig mye.

Forskere har fryst ned bjørnedyr til 272 minusgrader og varmet dem opp til godt over koketemperatur. Likevel klarte de seg.

Det har også vist seg at de klarer seg greit i verdensrommet. De tåler stråling godt, og mangel på luft er ikke et problem.

I 2019 krasjlandet en israelsk romsonde på månen. Romsonden hadde med seg bjørnedyr. Siden da har flere lurt på om bjørnedyra kan ha overlevd krasjet.

- Jeg var veldig nysgjerrig, sier Alejandra Traspas, doktorgradsstudent ved Queen Mary University of London.

Hun har gjort eksperimenter for å prøve å finne det ut.

- Jeg ville vite om de var i live, sier hun til nettstedet Science.

Overlevde bjørnedyrene krasjlandingen?

Frøs de ned

Alejandra Traspas ledet et forskningsprosjekt der de sjekket hvor godt bjørnedyrene tålte å smelle inn i noe.

Forskerne la et par bjørnedyr om gangen i en kule. Så frøs de ned kulene, og bjørnedyrene gikk i dvale. 20 bjørnedyr var med.

Forskerne brukte en slags pistol som brukes i forskning, et apparat som kan skyte noe ut i stor fart.

Kulene med bjørnedyra ble skutt ut i full fart mot sand.

Overlevde å bli skutt ut

Forskerne la sanden i vann og så etter bjørnedyrene. De sjekket om de små krabatene våknet fra dvalen etter sammenstøtet.

Det gjorde flere av dem. De kviknet til fra dvalen og begynte å røre på seg. Men det tok litt lengre tid enn vanlig.

Bjørnedyra overlevde å bli skutt ut med en fart på opp til 900 meter i sekundet (3000 kilometer i timen).

Når farten ble så høy eller høyere, var det bare småbiter igjen av småkrypene etterpå. De ble most, sier Alejandra Traspas.

Overlevde ikke krasjet på månen

Forskerne tror ikke bjørnedyrene overlevde da den israelske romsonden krasjet på månen.

Farten var ikke for høy, men sammenstøtet ville likevel blitt for voldsomt på grunn av høyt trykk.

Forskningen har også noe å si for en teori som kalles Panspermia. Det handler om at noen tror at liv kan spre seg rundt i verdensrommet - for eksempel ved hjelp av stein som faller ned på en annen planet.

Det ser ikke ut til at bjørnedyrene ville overlevd noe slikt. Men det kan være mulig i visse situasjoner, skriver forskerne.

Tøffe bakterier

Det er ikke bare bjørnedyr som klarer seg bra i tøffe forhold. Også bakterier har overlevd turer til verdensrommet.

Bakterien Deinococcus radiodurans også kalt Conan-bakterien, klarte seg tre år utenfor Den internasjonale romstasjonen.

Forskere spekulerer på om denne typen bakterier kunne ha overlevd en reise i verdensrommet og det å krasje inn i en annen planet. Kanskje ville de klart ferden bedre enn bjørnedyrene.