Dinosaurer kan ha samarbeidet om å passe på eggene for 190 millioner år siden.

Dinosaurer levde i flokk mye tidligere enn forskerne trodde

Hundre dinosauregg og skjelettene etter en gjeng med ungdommer forteller om dinosaurer som levde sammen.

I filmer lever dinosaurer ofte i flokk. Men gjorde de det i virkeligheten?

Absolutt!

Forskere har funnet bevis for flokk-liv hos noen av artene som fantes ganske kort tid før dinosaurene ble utryddet for 65 millioner år siden.

Men hva med tidligere? Når begynte dinosaurer å leve på denne måten?

Nå har forskere kommet et skritt nærmere svaret ved å studere et temmelig fantastisk funn.

Dinosauregg fra et rede. I området fant forskerne over hundre slike egg.

190 millioner år gamle egg

Funnet ble gjort for noen år siden, i Patagonia i Argentina.

I et ganske lite område fant forskere mer enn hundre fossile egg og skjelettene etter massevis av dinosaurer i ulike størrelser. De var veldig gamle. Fossilene hadde ligget der i hele 190 millioner år!

Var dette dinosaurer av samme art som levde i en flokk, for så lenge siden? Eller var det ulike arter som tilfeldigvis hadde havnet der sammen?

Forskeren Diego Pol og samarbeidspartnerne hans har undersøkt både eggene og skjelettene for å finne ut mer.

Forskerne brukte røntgenstråler til å kikke inn i eggene uten å ødelegge dem. Slik kunne de se knolkene til dinosaurene inni eggene, og finne ut hvilken art de tilhørte.

Samme art

Forskerne tok med seg 30 av dinosaureggene til en maskin som brukte røntgenstråler for å se hva som var på innsiden.

Disse undersøkelsene viste at ungene inni eggene var av samme art: Mussaurus patagonicus, en liten planteeter.

Det tyder på at disse dinosaurene la eggene sine på samme sted. Altså at de levde i flokk.

Da forskerne undersøkte skjelettene i området, ble de enda sikrere på at M. patagonicus var flokkdyr.

Ungdomsgjeng

På ett sted lå 11 skjeletter tett sammen, som om de hadde sovnet inntil hverandre. Forskerne fant ut at alle disse dyrene var ungdommer.

Dette tyder på at disse dinosaurene ikke levde sammen i små familier.

I stedet levde de i en større flokk, der de unge dyra samlet seg i en gjeng.

Forskerne fant også skjeletter etter voksne dyr. De var ofte alene eller i par.

Forskerne tror det må ha skjedd en katastrofe som gjorde at dyrene døde omtrent samtidig, der de oppholdt seg akkurat da. Kanskje var det en sandstorm eller en flom?

Fordel i flokk

Uansett mener forskerne at alle disse tegnene tyder på at M. patagonicus virkelig levde i flokker for 190 millioner år siden. Det er mye tidligere enn noen hadde ant.

Disse dinosaurene må allerede ha utviklet evnen til å tilpasse seg hverandre, og å oppføre seg slik at de passer inn i flokken.

Det er ikke bare lett!

De voksne i flokken kunne kanskje hjelpe hverandre med å beskytte eggene og ungene.

Men livet i flokken kan også ha gjort det lettere for dinosaurene å overleve.

Dyra kunne for eksempel hjelpe hverandre med å passe på eggene og forsvare seg mot rovdyr.

Hvem var aller først?

Flokklivet kan ha vært noe av grunnen til at denne typen dinosaur klarte seg veldig godt, og spredte seg til nesten hele verden.

Men det virkelig store spørsmålet står igjen:

Hvem var det som aller først fant på å leve i flokk?

For hvis disse dinosaurene allerede levde i flokker for 190 millioner år siden, må jo noen ha begynt å gjøre det enda tidligere!

• Diego Pol er forsker ved Museo Paleontológico Egidio Feruglio i Argentina.
  • Han og samarbeidspartnerne har skrevet om forskningen sin i en artikkel som er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Scientific Reports.
  • Eggene ble undersøkt av helt spesielle røntgen maskiner ved European Synchrotron Radiation Facility. De har skrevet en pressemelding om forskningen.
  • Noen av forskerne som var med på undersøkelsen, kommer fra Massachusetts Institute of technology. De har også skrevet en pressemelding om forskningen.