Dette er en illustrasjon av Pampaphoneus biccai. Det er ikke sikkert de så sånn ut, men slik forsestiller kunstneren seg at de så ut etter å ha sett på fossilene.

Dette rovdyret levde lenge før dinosaurene

Kan den være i slekt med oss mennesker?

Vi kjenner dinosaurene som de tøffeste og farligste dyrene som har levd på jorda.

Men 40 millioner år før dinosaurene levde, var det et annet rovdyr som var den største kjøtteteren.

Pampaphoneus biccai gikk rundt i Sør-Amerika og var den mest blodtørstige kjøtteteren på den tiden.

– Dette dyret var et stygt beist, og det må ha fremkalt redsel i alt som krysset dens vei, sier forsker Stephanie Pierce i en pressemelding.

Her er den ene siden av skallen til Pampaphoneus biccai.

Skalle, ribbein og arm

Et internasjonalt lag av forskere viser nå fram et nytt fossil som ble funnet i Sao Gabriel i Brasil.

Fossilet har en komplett skalle, noen ribbein og knokler fra en arm eller forbein.

Lene Liebe Delsett er forsker ved Universitetet i Oslo og har en doktorgrad i paleontologi.

Den store døden

Pampaphoneus levde rett før den største masseutryddelsen for 251 millioner år siden. Da døde 86 prosent av alt liv på jorda.

Dette dyret var en dinocephalier, og det er funnet fossiler etter disse dyrene i Russland, Kina, sør i Afrika og Sør-Amerika.

– De fantes over store områder, selv om gruppen bare fantes i noen millioner år midt i permperioden. Noen av dem var kjøttetere, mens andre var planteetere, forteller forsker Lene Liebe Delsett til ung.forskning.no. Delsett var ikke en del av denne forskningen.

Permperioden var fra rundt 299 til 252 millioner år siden.

Pampaphoneus biccai var altså en kjøtteter, og den var veldig stor. Den var mest sannsynlig rundt tre meter lang og veide rundt 400 kilo. Det er omtrent like mye som en hest.

Og her er den andre siden av skallen.

Delsett sier at forskerne kan se på tennene at dette var en kjøtteter.

– Vi vet også at disse var blant de første firbeinte landdyra som ble virkelig store, sier Delsett.

Perm-trias-utryddelsen blir også kalt den store døden. Den varte i 1,2 millioner år og det tok 10 millioner år før livet på jorda kom ordentlig tilbake igjen.

Det er usikkert hva som skjedde, men det er flere teorier. En av dem er at det var et kjempestort vulkanutbrudd. Men det kan også ha vært meteorer eller solstormer som traff jorda.

Her kan vi se forskerne samle inn det nye fossilet.

I slekt med oss?

Men har Pampaphoneus biccai noen nålevende slektninger?

– Dyrelivet i permperioden er veldig interessant, blant annet for den gruppen som Pampaphoneus biccari og dinocephaliene tilhører, nemlig synapsidene, sier Delsett.

– Blant synapsidene finner vi nemlig også menneskene, som er etterkommere etter noen av synapsidene som overlevde den dramatiske utryddelsen og utviklet seg til pattedyr.

– Dermed er Pampaphoneus biccari mye nærmere i slekt med oss enn for eksempel med dinosaurene. Vi er ikke etterkommerne deres, men de er en utdødd slektning av oss.

Alle dyr som lever i dag har slektninger fra permperioden. De dyrene som overlevde den store utryddelsen er opphavet til alle dyr som lever i dag.