Mer enn 1.000 elever fikk si sin mening om lekser i en ny undersøkelse.

De fleste elever vil helst slippe lekser, men flertallet mener også at lekser er nødvendig

Flere jenter enn gutter syns lekser er helt greit.

Lekser kan være strevsomt etter en lang dag på skolen og kanskje fotballtrening eller pianotime i tillegg.

Ved universitetet NTNU i Trondheim har forskere nettopp gjort en undersøkelse på hvor godt lekser fungerer. Og de har spurt barn om hva de syns om å gjøre lekser.

Forskere er ikke så sikre på hvor mye læring barn får fra lekser.

En av dem som trodde lekser er bra, er forsker Per Egil Mjaavatn ved NTNU. Men i løpet av forskningsprosjektet endret han mening.

Det forteller han i en artikkel skrevet av NTNU, publisert på forskning.no 31. august i år.

Noen skulle gjøre lekser, andre fikk leksefri

Bystyret i Trondheim satte i gang prosjektet med å prøve ut leksefri på noen skoler i kommunen.

De ville se hvordan det fungerte sammenlignet med skoler som fortsatte med lekser.

Så ble forskere fra NTNU hentet inn for å vurdere det og å skrive en rapport om funnene.

Elevene ved to skoler fikk leksefri, men skulle være to timer lenger på skolen gjennom uka.

To andre skoler fikk leksefri, men ikke lenger skoledager.

Fire skoler skulle fortsette med lekser som før.

Flere jenter enn gutter savnet lekser

I alt deltok nesten 1.000 elever i undersøkelsen. Mer enn åtte av ti svarte at de blir lei av skolen på grunn av hjemmeleksene.

Det var riktignok stor forskjell mellom jenter og gutter. Ved de leksefrie skolene var det mange flere jenter enn gutter som savnet å ta frem skolebøkene hjemme.

Foreldre og lærere fikk også si sin mening i undersøkelsen. Halvparten av foreldrene er for en løsning der skoledagene blir litt lengre, samtidig som elevene får leksefri.

De fleste lærere syns derimot at den beste løsningen er å fortsette med lekser.

Noen foreldre kan hjelpe barna mer

De fleste foreldre må hjelpe barna sine med lekser iblant. Samtidig har ikke alle foreldre like store muligheter til å hjelpe barna med for eksempel norsk og matte.

Derfor bekymrer noen forskere, foreldre og lærere seg for at det kan føre til større forskjeller på hva elevene lærer når de gjør lekser.

I det hele tatt viser undersøkelsen veldig ulike svar på om lekser er en god ting eller ikke. Det kommer rett og slett an på hvem du spør, konkluderer forskerne.

På skolene som fortsatte med lekser, ville de fleste elevene valgt bort leksene om de kunne. Men likevel mente de fleste også at lekser er nødvendig for læringen.

Kommer an på flere ting

Også en undersøkelse gjort av Utdanningsdirektoratet i 2021 viste at læring fra lekser kommer an på en rekke ting. I det hele tatt kan man si at lekser som blir gitt på den rette måten, ser ut til å fungere.

Det er for eksempel en fordel om elevene vet hva de skal lære og hvorfor.

Forskerne bak undersøkelsen i 2021 fant også at elever på høyere klassetrinn hadde mer nytte av lekser. Spesielt på ungdomsskolen og videregående.

Den viste dessuten at barn med foreldre som ikke hadde høyere utdanning, lærte litt mindre av lekser.