På havets bunn er det kaldt. men hvis du graver deg langt nok ned under havbunnen, blir det varmt!

Det finnes glovarmt liv under havet

Jo lengre ned i jordskorpa du kommer, jo varmere blir det. Nå har forskere funnet liv i over 100 varmegrader.

For rundt 30 år siden kunne ikke forskerne tro sine egne øyne. De hadde oppdaget liv! Ikke bare langt nede på havbunnen, men dypt inni fjellet under havbunnen.

Siden den gangen har stadig flere forskere funnet massevis av mikroorganismer, som bakterier, flere hundre meter nede i steinen på havbunnen.

Livet der nede er temmelig tøft. På slike dyp er det nesten ikke noe mat, som rester av dyr eller planter fra overflata. I stedet lever mange av mikroorganismene av energien fra kjemiske stoffer i steinen.

Og så er det temperaturen, da.

1 200 meter under havbunnen

Du tenker kanskje at det må være kaldt på bunnen av havet. Men når du begynner å komme et stykke ned i jordskorpa under havet, blir det i stedet varmt. Du kommer jo stadig nærmere magmaen inni jorda!

Hva skjer med livet når det begynner å bli skikkelig varmt? undret forskeren Verena Heuer og samarbeidspartnerne hennes.

De boret seg nesten 1200 meter ned i havbunnen utenfor Japan, og fant ut noe temmelig rart.

Mye liv ned til 45 grader

Forskerne målte temperaturen der de boret seg nedover. De lette også etter spor av liv i steinen.

Resultatene viste at det var mange levende bakterier ned til dybden der temperaturen var rundt 45 grader. Det er så varmt at du nesten brenner deg.

Men dypere ned ble det færre og færre levende celler. I stedet ble det flere av noe som kalles endosporer.

Overlevelses-kapsler

Endosporer er en slags overlevelses-kapsel som bakteriene lager når leve-forholdene blir skikkelig vanskelige. Endosporen har tykke vegger og tåler nesten alt mulig. På innsida kan bakterien ligge i dvale i hundrevis eller tusenvis av år.

Dette tyder på at det blir stadig tøffere for bakteriene, jo varmere det blir. Da forskerne boret enda lenger ned, ble selv sporene etter endosporer borte. Steinen var helt uten liv.

Men så kommer det rare.

Liv i det glovarme dypet

Enda dypere nede, mer enn 1000 meter under havbunnen, begynte det å dukke opp levende celler igjen!

Her nede var temperaturen mellom 100 og 120 grader, altså over kokepunktet på overflata.

Dermed har vi fått enda et tegn på at livet på jorda takler de utroligste ting. Selv skåldende varme i dypet

Slik kunnskap er ikke bare viktig for å forstå livet på jorda. Den er også nyttig for å skjønne hvor det muligens kan eksistere liv på andre planeter.

• Verena Heuer er forsker ved Universitetet i Bremen i Tyskland.
  • Hun og samarbeidspartnerne har skrevet om forskningen sin i en artikkel som nå er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Science.
  • Det er også skrevet om funnene i en pressemelding fra University of Rhode Island i USA, der noen av de andre samarbeidspartnerne jobber.
  • I artikkelen Mikrolivet under havbunnen er like mangfoldig som over på forskning.no står det mye om forskningen på livet under havbunnen.