Dette er en tegning av planeten som kalles PDS 70b. Planeten er ung og vokser fremdeles. Den drar til seg gass og støv fra en skive som svirrer rundt den.

Forskere har sett hvordan en kjempestor, fremmed planet vokser

Det forteller mer om hvordan store planeter blir til.

Forskere har tatt bilder av en diger planet som drar til seg støv og gass.

Det er sjelden forskere klarer å se fjerne planeter med teleskoper. Planeten er også spennende av en annen grunn. Det er fordi forskere får sjansen til å se hvordan en planet blir laget.

PDS 70b er omtrent like stor som Jupiter. Her ser du Jupiter sammenlignet med jorda.

Planeten heter PDS 70b og er nokså ung, «bare» fem millioner år.

Det virker som uendelig lang tid for et menneske, men det er ikke så lenge i universet. Vår egen planet er 4500 millioner år.

Vokser fortsatt

Forskere tror planeter blir laget i en roterende skive av støv og gass som vrimler rundt en ung stjerne. Skiven kan minne om formen på en CD-plate.

Små partikler klumper seg sammen i ringen og danner til slutt store planeter.

Solsystemet til planeten PDS 70b er ganske ungt. Det er fortsatt en skive av gass og støv rundt stjernen.

Planeten PDS 70b tilhører solsystemet PDS 70. Dette tidligere bildet av solsystemet viser at det har en skive av støv og gass.

Planeten har også sin helt egen skive som snurrer rundt den. Skiven forer planten med mer materiale.

- Vi vet ikke så mye om hvordan svære planeter vokser, sier Brendan Bowler University of Texas at Austin i en pressemelding fra NASA.

- Dette planetsystemet gir oss den første muligheten til å se materiale som faller inn i en planet.

Nærmer seg ferdig

Forskerne har nå tatt nye bilder av planeten ved hjelp av romteleskopet Hubble.

Da kunne de se stråling fra ekstremt varm gass som faller inn i PDS 70b.

Ut fra dette kunne forskerne finne ut hvor raskt planeten vokser.

I løpet av sine fem millioner år har planeten vokst seg omtrent like stor som Jupiter, den største planeten i vårt solsystem. Men PDS 70b er tettere, og opptil fem ganger så tung.

Planeten «spiser» gass og støv fra den flate skiven som virvler rundt den. Men det ser ut til at den snart er ferdig.

Forskerne beregnet at om planeten fortsetter å vokse like fort som nå i en million år til, vil den bare legge på seg en tusendel av Jupiters tyngde.

- Våre målinger tyder på at planeten er i slutten av dannelsen, sier forskerne i artikkelen fra NASA.

Forskerne har nå studert planeten PDS 70b ved hjelp av Hubble-teleskopet.

Få bilder av fjerne planeter

Romforskere har oppdaget over 4000 planeter som ligger utenfor vårt solsystem. Men bare 50 fremmede planeter har blitt sett med teleskoper.

Som oftest er det bare mulig å se på stjernene, og ikke planetene.

Det er vanligst at planetene blir oppdaget fordi forskere ser at noe skygger for lyset fra en stjerne. Eller fordi tyngdekraften til en planet drar i stjernen.

Må skygge for sola

Grunnen til at det er vanskelig å ta bilder av fjerne planeter er fordi stjerner lyser millioner av ganger så sterkt som planetene.

Det svake lyset fra planetene blir helt borte i alt lyset fra stjernene de går rundt.

Forskerne bruker forskjellige teknikker for å blokkere lyset fra stjernen når de skal ta bilde av en planet. Du har kanskje selv holdt opp hånden foran solen for å se bedre?

I dette bildet, tatt i 2018, er lyset fra stjernen blokkert bak den svarte sirkelen i midten. Planeten PDS 70b er den lyssterke flekken til høyre for den svarte sirkelen.

Var det slik Jupiter ble laget?

Den nye forskningen kan fortelle om hvordan de store gassplanetene ble til i vårt eget solsystem, ifølge artikkelen fra NASA.

Jupiter kan også ha fetet seg opp på en roterende skive som svirret rundt planeten. Jupiter har 79 måner, og flere av disse kan ha blitt laget ut av restene i skiven.