Ikke bare lager den sin egen frostvæske. Den er selvlysende også.

Denne fisken lever i vann med minusgrader. Hvorfor fryser den ikke til is?

For å overleve, lager den sin egen frostvæske.

I 2019 var en gruppe med amerikanske forskere på ekspedisjon langs kysten på Grønland. De undersøkte de isdekkede områdene.

De ble ganske overrasket da de fikk øye på en selvlysende fisk i det kalde vannet.

Det er greit å være selvlysende i vann som er veldig mørkt store deler av året.

Men vannet er også veldig kaldt. Derfor holder det ikke å være selvlysende. Den har også en genial egenskap som gjør at den ikke blir en stivfrossen fiskepinne.

I dette landskapet på Grønland lever den spraglete sneglefisken.

Temperaturer under null

På latin heter fisken Liparis gibbus, og oversatt fra engelsk heter den spraglete sneglefisk på norsk.

Sneglefisken kan bli en halv meter lang.

De lever i bokstavelig talt iskaldt vann langs Grønlandskysten. Der blir det minusgrader i vannet.

Du lurer kanskje på hvordan det er mulig. Vann fryser jo på null grader? Men ikke havet. På grunn av saltet må det nemlig bli omtrent to minusgrader før saltvann fryser.

Produserer frostvæske

Og minusgrader må altså de få fiskene som lever der også tåle. Og da må man være ganske spesielt utstyrt.

For sneglefisken sin del betyr det at kroppen dens lager proteiner som gjør at den ikke fryser til is selv om temperaturen går under null.

Disse proteinene lages i leveren til fisken. Så blir de ført over til blodet, som spres rundt i hele fiskekroppen. Slik fungerer blodet som en slags frostvæske.

Nå visste forskerne fra før at denne fisken hadde frostproteiner i seg. Men det var mengden som overrasket dem. Den lille fisken må også bruke mye energi på å produsere proteinet.

Disse anti-frostproteinene gjør at det ikke danner seg iskrystaller selv om vannet inne i fisken blir under null grader.

Isfisk i Antarktis

Det er ikke bare på Grønland forskere har funnet isfisker.

Også i Antarktis har noen fisker tilpasset seg et liv i kulda.

På samme måte som sneglefisken, har isfisken i Antarktis proteiner i blodet som gjør at det fungerer som en frostvæske.

Gullfisken tåler også kulda godt

Også gullfisken, som er bedre kjent for de fleste, er veldig god til å takle kaldt vann.

Om vinteren kan den bo i en dam som fryser nesten helt til is, så lenge den har en liten vannlomme å oppholde seg i.

Det skrev Nysgjerrigper om i 2018.

Gullfiskens problem er imidlertid at det ikke kommer oksygen til når overflaten er dekket av is. Da dannes det melkesyre i fisken, og denne klarer gullfisken å gjøre om til alkohol. Alkoholen fungerer som en frostvæske.

Kilder