Er Barbie et godt forbilde?
Dukka som nesten alle jenter har hatt i lekekassa blir til virkelighet.
Barbie-filmen med Margot Robbie og Ryan Gosling har hatt premiere.
En dukke som de fleste av oss kjenner godt til. Enten om du selv lekte med henne som barn, så på animasjonsfilmene hennes, Youtube-vlogene eller hadde klær med bilde av Barbie.
Barbie har vært overalt, og har vært hva som helst: Fra astronaut til president, hva er det Barbie ikke kan gjøre?
Men er hun et godt forbilde for jenter og gutter? Opp gjennom historien har hun både fått kritikk og ros for hva hun representerer for barn.
For lite kroppsfett for mensen
Barbie ble først lansert i 1959. (Mer om historien kan du lese i fakta-boksen under.)
Opp igjennom tidene har Barbie fått mye kritikk for kroppen sin. At den er urealistisk og et ideal som er uoppnåelig. For ingen kvinner ser ut som Barbie-dukken.
I 1994 gjorde noen forskere i Finland en undersøkelse på om hvordan kroppen til Barbie hadde fungert i virkeligheten.
Hvis Barbie hadde vært en virkelig kvinne hadde hun ikke hatt nok kroppsfett til å ha mensen.
Mattel har endret på Barbie flere ganger. Dukken fikk mindre pupper, viere midje og smalere hofter.
I 2016 lanserte Mattel tre størrelser på Barbie: petite, tall og curvy.
Hatet og elsket av generasjoner
Barbie har vært en del av lekekassen siden 1960-tallet. Hvordan klarer en dukke å holde seg relevant over så lang tid?
Vel Barbie er kanskje en de mest kjente merkevarene i verden. Alle vet hvem Barbie er. Hun har fornyet seg igjen og igjen, og tilpasset seg hva som er populært for barn og unge nå.
- For å være relevant over lang tid må en merkevare kontinuerlig tilpasse seg endrede behov og preferanser hos kundene, sier høyskolelektor Ester Conings Vanvik til ung.forskning.no.
Dette kan man gjøre med å fornye seg og ha en god forståelse over hvem som er i målgruppe. Det er vel derfor Barbie er på TikTok.
Vanvik forteller at Barbie har tilpasset seg nye generasjoner fordi nye generasjoner har endret seg når det kommer til hva de syns er bra med en slik leke.
- Dette inkluderer dukker med forskjellige kroppstyper, hudfarger, funksjonshemminger og ansiktstrekk, sier hun.
Kjønnsdelt reklame
I dag er reklame for Barbie fokusert på vennskap, inspirasjon og samfunnsengasjement.
Men markedsføring mot barn er fortsatt veldig kjønnsdelt.
Ifølge et forskningsinstitutt som forsker på forbruk, SIFO, er det fortsatt store forskjeller i hvordan leker blir vist fram for barn og unge. Reklamene som barn møter er veldig innrettet mot om man er en gutt eller jente.
Jenter kan framstilles som vakre, tynne, omsorgsfulle, søte og moderlige. Mens gutter framstilles som aktive, sterke, flinke, tøffe og arbeidsomme.
Det skjer fordi vi ofte tenker at gutter og jenter har helt egne kjønnsroller. Mange opplever at slike roller ikke stemmer, for mange gutter kan også være omsorgsfulle og mange jenter kan være sterke.
Er Barbie et godt forbilde?
Barbie har hatt masse forskjellige jobber. Hun har sitt eget hus og sin egen bil. Men er hun et godt forbilde for barn?
Det avhenger veldig av hva man forventer av et forbilde, mener Silje Mari Mo.
Hun er seniorkonsulent på Senter for kvinne- og kjønnsforskning og Senter for vitenskapsteori ved Universitetet i Bergen.
- For noen vil hun absolutt være et godt forbilde, og kanskje spesielt fordi Mattel ser ut til å være orientert mot hvem som faktisk er opptatt av Barbie, og ønsker å nå ut til dem. Barbie har nemlig sin egen Youtube-kanal hvor ulike videoer publiseres, deriblant en om Black Lives Matter-protestene i USA. Mattel produserer altså en Barbie som de vil at skal fremstå som en rollemodell, sier Silje Mari Mo til ung.forskning.no.
Mo poengterer at Barbie også har fått kritikk for å være materialistisk. At hun er for opptatt av klær,
utseende og ting.
- Andre vil si at det ikke nødvendigvis trenger å være så negativt å finne glede i å pynte seg eller ta seg godt ut. De kan ramme henne inn som glamorøs, selvsikker og vellykket.
Hvordan tenker vi at Barbie ser ut?
Hun er ikke veldig imponert over hvordan produsenten som lager Barbie har jobbet med mangfold.
- Det tok såpass lang tid før Mattel virkelig satset på mangfold at det permanente inntrykket av ikonet Barbie er den hvite, urealistisk tynne og blonde, velstående damen, som fremhever uoppnåelige skjønnhetsidealer.
Likevel var Barbie den første dukka som ikke oppfordra til morsrollen. Dukker før Barbie hadde vært babyer, så barna skulle passe på og leke familie med. Barbie viste at jenter kunne finne på andre ting også.
- Andre vil se Barbie som en representant for en stolt omfavnelse av feminine interesser, farger, hobbyer og væremåter. Det er ting som ofte blir vurdert som mindreverdig i dag. Hyperfeminine personer eller karakterer blir ofte fremstilt på negative måter, mens Barbie kan motarbeide det ved å la en finne glede og moro i femininitet.