Et av fotavtrykkene som ble funnet, stammer fra en theropode-dinosaur. Forskerne antyder at det kan være fra en tidlig slektning av tyrannosaurus rex.

Gigantiske fotavtrykk avslører dinosaurenes siste vandring langs kysten av Storbritannia

Fotavtrykkene ble funnet i de hvite klippene ved Dover og er 110 millioner år gamle.

Forskere har funnet fossiler med fotavtrykk fra minst seks forskjellige arter i England.

De ble oppdaget i de hvite klippene ved Dover, som på engelsk heter «the white cliffs of Dover».

En av forskerne som oppdaget fotavtrykkene, var professor David Martill fra Universitetet i Portsmouth.

Han sier at dette er en ganske spesiell oppdagelse fordi disse dinosaurene mest sannsynlig var de siste som vandret rundt i Storbritannia før de ble utryddet.

Seks ulike arter

– Det er fascinerende at vi fant så mange arter på samme sted, sier professor Martill i en pressemelding.

For eksempel tror forskerne at ankylosaurusen bodde der. Den hadde et panser som dekket hele kroppen og en beinklubbe ytterst på halen.

Andre dinosaurer, som theropodenene, bodde også i de hvite klippene. De var kjøttetere og de aller fleste av dem, gikk på to ben. De mest kjente rovdinosaurene, som Giganotosaurus, Tyrannosaurus Rex og Allosaurus var alle theropoda-dinosaurer.

I tillegg tror forskerne at noen av avtrykkene stammer fra ornitopodene, som var planteetere og lignet på fugler.

Slik så det ut da de ulike dinosaurene vandret langs kysten av Dover for 110 millioner år siden, ifølge paleontologer.

Det gigantiske fotavtrykket

Det største fotavtrykket som ble funnet, var 80 centimeter bredt og 65 centimeter langt.

Det stammer mest sannsynlig fra en iguanodon-lignende dinosaur.

De var også planteetere og kunne bli opptil ti meter lange og veie fem tonn. Iguanodonene gikk enten på to ben eller på alle fire.

Her er avtrykk fra en litt mindre ornithopode-dinosaur. Fotavtrykket er cirka 12 centimeter langt.

Hvordan så klippene ut for 110 millioner år siden?

For rundt 66 millioner år siden traff en asteroide jordkloden vår og utryddet nesten alt av dinosaurer på jorda.

Men på grunn av oversvømmelse ble Storbritannias dinosaurer utryddet mye tidligere, for cirka 110 millioner år siden.

På den tiden lå kontinentet Storbritannia mer eller mindre der nordlige Marokko og sørlig Spania ligger nå.

Der steg havnivået raskt og områdene der dinosaurene bodde, ble borte.

Men sandstrendene langs klippene som lå helt sør, holdt lengst. De var idylliske, også for dinosaurene, ifølge forskerne.

Hvorfor bodde de der?

Dinosaurene hadde nok å spise langs de hvite klippene ved Dover.

For kjøtteterne var det masse død fisk som ble skylt i land og som de kunne spise.

Og for planteeterne var det store områder med gress og vegetasjon.

Da fotavtrykkene ble satt for 110 millioner år siden, ble de fylt igjen med sedimenter. Dette har gjort at avtrykkene er bevart den dag i dag.

Forskerne presenterte funnene av fotavtrykkene i det vitenskapelige tidsskriftet Proceedings of the Geologists' Association. Noen av avtrykkene er også på utstilling i Folkestone Museum i Kent, England.

Forskerne er også blitt intervjuet i en pressemelding.