Korallrevene er viktige for delfiner. Nå prøver forskere å finne ut hva korallene betyr for helsen deres.

Se delfinene bruke korall som vaskebørste

Kanskje å gni seg inntil koraller fungerer som en slags hudterapi for delfinene?

Da den sveitsiske biologen Angela Ziltener svømte rundt i Rødehavet på 2000-tallet, fikk hun øye på noe rart.

Delfiner så ut som de klødde seg mot korallene på bunnen. Og det var bare en slags korall de så ut til å være interesserte i.

Som biolog ble Ziltener naturligvis nysgjerrig. Hvorfor gjør delfinene dette?

Korallrevene er viktige for delfinene

Korallrevene er viktige for delfiner.

– Mange vet ikke at korallrevene fungerer som både soverom og lekeplass for delfinene, sier Ziltener i en pressemelding fra tidsskriftet.

Der kan de ta seg en lur. Og når de våkner, kan det første de gjør være å klø seg mot korallene, oppdaget Ziltener.

Hun ville undersøke oppførselen på nært hold og med egne øyne. Det hun og kollegene fant er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Cell Press.

Ofte befinner forskere seg over vann når de studerer delfiner. Ziltener selv dykket ned til dem, men måtte bruke litt tid på å venne delfinene til alle boblene fra dykkerutstyret.

Delfinene klør seg mot korallen - fra snute til hale.

Tok prøver med til laboratoriet

Etter hvert ble delfinene trygge nok til at hun kunne være tett på dem. Hun og kollegene fant ut hvilken korall de klødde seg mot.

Så kunne de ta prøver av akkurat denne korallen. Hva er det med den som gjør at delfinene bruker den som en slags vaskebørste for kroppen?

– Det er nesten som om de vasker seg før de skal sove eller stå opp til en ny dag, sier forskeren.

Korall-prøvene tok de med seg til laboratoriet.

Helsebringende slim?

Når delfinene klødde seg mot korallene, slapp korallene ut et slags slim. Så undersøkte forskerne hva slimet var laget av.

Det inneholdt mange ulike stoffer, som ifølge forskerne er kjent for å virke mot dårlige bakterier og de hjelper til med å holde huden frisk.

Kanskje korall-gnikkingen rett og slett er delfinenes svar på hudpleie?

Spørsmålet er om delfinene virkelig gjør det for å rense huden. Eller om det er på grunn av noe helt annet som ingen har tenkt på ennå?

Vi kan ikke være sikre før flere forskere har undersøkt det samme. Det ser i alle fall ut som korall-kløing er ganske behagelig for delfinene.