Kanskje trenger du noen spesielle gener for å bli isbader? Du må i hvert fall være bitte litt sprø.

Noen har gener som gjør at de tåler kulde bedre

Er du en frysepinn, eller kan du være ute i snøen så lenge du gidder? Ny forskning viser at genene dine er med på å bestemme hvor godt du tåler kulda.

Egentlig handler det om musklene dine.

I DNA-et ditt – altså oppskriften på akkurat deg – sitter det et gen som bestemmer litt av hvordan musklene dine virker. Alle har et slikt gen. Men alle har ikke den samme varianten av genet.

Noen har en variant av genet som gjør at muskelen ikke er like god til å gjøre veldig raske og sterke bevegelser. For eksempel bevegelser du bruker når du sprinter eller kaster noe.

Denne varianten av genet høres ikke akkurat ut som noe du har lyst til å ha.

Men vent litt.

Forskerne har funnet ut noe ganske rart.

Mot kaldere strøk

I begynnelsen av menneskenes historie, for over 50 000 år siden, var det veldig få som hadde denne varianten av genet. Den gangen bodde menneskene i Afrika. Men etter hvert begynte noen å flytte nordover, der det er kaldere.

Og jo flere mennesker det ble i kaldere strøk, jo flere mennesker hadde den spesielle varianten av genet. I dag finnes det 1,5 milliarder mennesker som har denne varianten.

Dette fikk forskeren Victoria Wyckelsma og samarbeidspartnerne hennes til å lure:

Er det noe ved denne spesielle gen-varianten som hjelper i kulda?

Og så bestemte de seg for å teste akkurat det.

Menn i kaldt vann

Forskerne fikk med seg 42 menn mellom 18 og 40 år. Noen av dem hadde den spesielle gen-varianten, mens de andre hadde den vanlig varianten.

Alle mennene satt i kaldt vann i 20 minutter. Vannet var 14 grader, omtrent slik temperaturen kan være i sjøen på våren eller tidlig på sommeren.

Så fikk mennene en 10 minutters pause på land, før de satt i vann i 20 minutter igjen. Og slik holdt de på helt til de hadde sittet seks ganger i bassenget. Eller til kroppstemperaturen deres hadde falt til 35,5 grader. Kroppen skal egentlig være 37 grader varm.

Stramme muskler

Kan du gjette hvem som klarte seg lengst uten å bli for kalde?

De fleste mennene med den spesielle gen-varianten klarte alle seks gangene i kaldt vann. Men bare en tredel av de andre greide det samme.

Den spesielle gen-varianten gjorde at musklene ble flinkere til å lage varme ved å spenne seg og bli stramme. Slik tror forskerne at den spesielle gen-varianten gjør at mennene tålte kulde bedre.

Overlevde kalde vintre

En slik egenskap kan ha vært veldig viktig den gangen for lenge siden, da menneskene begynte å flytte nordover. Mennesker som tilfeldigvis hadde denne gen-varianten, klarte seg trolig bedre i kulden.

De overlevde kanskje i de verste vintrene, mens andre døde. Og så fikk de barn, som også hadde den samme varianten av genet. Slik ble det stadig flere av menneskene som tålte kulde bedre.

Kanskje du er en av dem?

• Victoria Wyckelsma er forsker ved Karolinska institutet i Sverige.
  • Hun og samarbeidspartnerne har skrevet om funnene sine i en artikkel som er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet American Journal og Human Genetics.
  • Tidsskriftet har også lagd en pressemelding om undersøkelsen.