Slik ser forskerne for seg at disse mini-robotene kan se ut. I bakgrunnen kan du se et frø som er laget for å sveve som et helikopter fra naturens side.

Disse bittesmå frø-robotene kan flyte på vinden

De ser ut som frø fordi frø kan sveve mange kilometer med vinden.

Frø fra planter og blomster kan være formet som helikoptre eller fallskjermer for å kunne flyte på vinden og spre seg.

Noen små og lette frø kan reise hundrevis av kilometer med vinden. Forskere fra USA og Sør-Korea har prøvd å se for seg hvordan ørsmå roboter kan bruke de samme triksene.

Disse bittesmå maskinene kan være under en millimeter store, nesten som et støvkorn.

Mange, mange av disse små frø-robotene kan slippes ut i lufta og fungere som et nettverk. Her kan de måle støv eller forurensning.

Lønnefrø før de har løsnet fra treet. Vingene gjør at de kan rotere og holde seg i lufta en stund.

Flyvende mini-roboter

Dette er bare ett eksempel på hva slike roboter kan gjøre, og så avanserte mini-roboter er nok et stykke unna. De kan også lage et nettverk mellom seg. som et slags mini-internett i et område.

De koreanske forskerne har undersøkt forskjellige former og muligheter for hvordan robotene kan se ut.

De har testet ut mange forskjellige former som etterligner frø, og kommer fram til hva som kan virke.

Frø-robotene er testet i vindtunneler, en maskin som tester hvordan forskjellige former takler forskjellige vindstyrker.

Et utvalg forskjellige frø-design som forskerne har testet ut.

Små helikoptre

Forskerne mener at roboter som etterligner helikopter-frø fungerer bra.

De holder seg rolig i lufta mens de flyr, og de kan holde seg flyvende veldig lenge.

I naturen er det flere trær som har utviklet frø med vinger, hvor hele frøet spinner rundt for å reise vekk fra selve treet.

Du kan for eksempel finne lønnefrø som spinner rundt som helikoptre. Det kan også være andre former som for eksempel kan bære mer vekt, og forskerne mener det er flere muligheter.

Forskerne har også laget en større robot på rundt fem centimeter, på størrelse med en mynt, for å teste ut noen av ideene. Disse robotene har ikke batterier, så de må få overført strøm trådløst for å fungere.

Dette er en større variant av robotene, som potensielt kan bli veldig små.

Robotene kan kanskje også brukes til overvåkning av folk, som forskerne nevner i artikkelen i Nature hvor forskningsprosjektet blir beskrevet.

Referanse:

Rogers fl: Three-dimensional electronic microfliers inspired by wind-dispersed seeds. Nature, 2021. DOI: 10.1038/s41586-021-03847-y . Sammendrag

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om noe vi bør skrive om?