Sjekk de små armene! Meraxes gigas ligner ganske mye på T-rex, selv om de egentlig ikke er særlig nært i slekt.

Pingle-armene til T-rex må ha vært nyttige

Det tror i hvert fall forskere som har funnet en lignende rovdinosaur. Den er ikke i nær slekt med T-rex, men har like latterlig små armer.

Tyrannosaurus rex var en skrekkelig jeger. Den kunne veie over 8000 kilo og hadde munnen full av lange, skarpe tenner.

Likevel er det vanskelig å ikke le litt av T-rex.

Se på de utrolig små armene!

Resten av kroppen til dinosauren er kjempediger, mens forbeina ikke er særlig større enn menneskearmer.

Hva i all verden skulle den med så pinglete armer?

Bare i veien?

Det er vanskelig å tro at de bitte små forbeina skulle være nyttig når T-rexen jaktet. Men kanskje ble de brukt til å holde fast en make når dinosaurene paret seg?

Eller kanskje T-rex brukte armene på spesielle måter for å komme seg opp dersom den veltet?

En annen tanke er rett og slett at armene ikke var godt for noe.

Forskerne tror T-rex bruke huet til å fange og drepe bytter. Kanskje armene bare var i veien, og at T-rexer med små armer klarte seg bedre?

Men det tror ikke forskeren Juan I. Canale og samarbeidspartnerne hans noe på.

De har nemlig gjort en temmelig interessant oppdagelse.

Ny dinosaur med knøttsmå armer

Oppdagelsen handler egentlig ikke om T-rex i det hele tatt. Derimot har Canale og de andre forskerne undersøkt en annen dinosaur:

Meraxes gigas.

Den var en diger rovdinosaur, med kraftige bakbein og digert hode, akkurat som T-rex.

Nylig fant forskerne et veldig helt og fint fossil av M. gigas i Argentina. Og da ble det klart at de to dinosaurene også hadde en annen likhet:

Temmlig pinglete armer!

Her driver forskerne og graver fram fossilet av M. gigas, i et område nord i Patagonia i Argentina.

Utviklet dem hver for seg

Det er egentlig ganske rart. For T-rex og M. gigas er ikke nært i slekt. De levde ikke engang på samme tid. Det er ikke slik at den ene har arvet de små forbeina fra den andre.

Det betyr at de to dinosaurene må ha utviklet bitte små armer hver for seg.

Og det er igjen et hint om at det må ha vært noe nyttig med disse rare miniatyr-armene. Det er jo litt usannsynlig at to dinosaurer skulle utvikle akkurat de samme forbeina hvis de ikke brukte dem til noe.

Små, men sterke

Men kan det nyttige rett og slett ha vært at de bitte små armene ikke var i veien når dinosaurene jaktet med det digre hodet sitt?

Forskerne tror ikke det.

Undersøkelsene deres viste nemlig at armene og brystet hadde kraftige muskler. Det tyder på at forbeina faktisk ble brukt til noe.

Men hva?

Det sier det nye skjelettet dessverre ikke så mye om. Men hvis forskerne fortsetter å lete, kan det jo hende de en dag finner spor som kan løse gåten.