Dyret i midten av bildet er en illustrasjon av sånn vi tror dinosauren de har funnet i Japan kan ha sett ut når den levde. De andre dinosaurene til høyre og venstre er dinosaurer i samme familie som utviklet seg i senere tid.

Dinosaur med nebb funnet i Japan

Den skal ha levd for over 70 millioner år siden og hadde bare én tann inne i det brede nebbet sitt.

Japanske og amerikanske forskere har funnet deler av et skjellet de mener tilhører en dinosaur som ingen har funnet før.

De kaller dinosauren for Yamatosaurus izanagii og den tilhører nebbdinosaur-familien.

Nebb-dinosaurer er de det er vanligst å finne. De var planteetere og hadde et bredt nebb med mange tenner.

De fleste slike dinosaurer som er funnet, er rundt 65 millioner år gamle. De levde i det forskerne kaller krittiden.

Men denne Yamatosaurusen var funnet så dypt i jorda at forskerne tror det betyr at den kan være over 70 millioner år gammel. Den kan altså være mye eldre enn de fleste andre typer nebbdinosaurer.

Forskerne trodde lenge at nebbdinosaurene kom fra Nord-Amerika og flyttet seg til Asia over Alaska. Det at denne Yamatosaurusen er så gammel gjør at de tror dinosaurene har gått motsatt vei.

Området mellom Alaska og Russland, som heter Beringstredet, har ikke alltid vært et hav. Helt til omtrent 10 000 år siden var det mulig å gå fra Asia til Amerika. Mange mener det er sånn de første menneskene også kom til Nord-Amerika. Nå mener forskerne at nebbdinosaurene også kom fra Asia til Amerika på denne veien.

Apropos tenner

I motsetning til andre nebb-dinosaurer, skal Yamatosaurus bare ha hatt én tann, skriver forskerne i en pressemelding.

Forskerne mener dette viser at denne arten utviklet seg til å spise annen mat enn andre nebb-dinosaurer. Nebb-dinosaurene som kom noen millioner år etter hadde nemlig større rader med flere små tenner slik at de kunne kverne opp maten sin.

Et annet, og kanskje mer kjent medlem av nebbdinosaur-familien er Parasaurolopus, som du kanskje har sett i filmen Jurassic Park. Dette er en model fra Bristol Zoo i England

Navn etter en gud

Den nye dinosauren haraltså fått navnet Yamatosaurus izanagii. Yamato er et japansk ord for japaner, altså folk fra Japan. Izanagii er en av gudene som skal ha skapt verden, i følge Shinto-troen, som er en japansk religion.

Det er med andre ord litt av et navn denne dinosauren har fått.

Guden Izanagi (t.h.) med sin kone Izanami. Ifølge Shinto-troen, så var det de to som skapte hele Japan, og de startet med Awaji øyene, som er stedet der dinosauren Yamatosaurus izanagii nå er funnet.

Yoshitsugu Kobayashi m.fl., A New Basal Hadrosaurid (Dinosauria: Ornithischia) From the Latest Cretaceous Kita-ama Formation in Japan: the Rise of Hadrosaurs, Research Square, 9.mars 2021,