I byen Sarpsborg kan man nå se 15 modeller av dinosaurer i sin rette størrelse.

Dinosaurer i full størrelse har kommet til Norge

Tyrannosaurus rex er den kuleste av dem alle, synes barna.

De største dinosaurene var flere meter høyere enn mennesker. Vi mennesker ville nok ikke klart oss så bra om vi reiste tilbake til dinosaurenes tidsalder.

Nå kan folk i Norge få et inntrykk av hvordan det ville vært å se en ekte dinosaur. Men vi slipper å være redde.

På INSPIRIA-senteret i Sarpsborg har de laget en spesiell utstilling. 15 dinosaur-modeller i full størrelse har fått plass i første etasje.

Dinosaurene kan snu på hodet og halsen, de blunker, vifter med halen, åpner munnen og brøler.

Noen av dem er enorme planteetere, som nebbdinosauren Parasaurolophus og Stegosaurus med beinplater på ryggen. Du blir veldig liten ved siden av disse kjempene.

Andre er raske små jegere som står på to bein.

Nebbdinosauren Parasaurolophus var en stor planteeter. Den hadde en utvekst på hodet. Før trodde forskere at det var en snorkel. Men nå mener de at det var en slags trompet. Dinosauren kunne blåse i hornet og lage en dyp lyd som hørtes kilometervis unna.

Kom med båt fra Mexico

Dinosaurene har kommet med båt helt fra Mexico, forteller Vegard Haugen. Han jobber med kommunikasjon på vitenskapssenteret INSPIRIA.

- Det er første gang vi har en slik dinosaurutstilling i Norge, sier han.

Utstillingen er åpen hver dag hele sommeren, samt i helger og skoleferier framover.

Haugen sin favoritt blant dinosaurene på senteret er Baryonyx.

- Jeg synes baryonyxen er ganske kul, sier Vegard Haugen, kommunikasjonsrådgiver i INSPIRIA.

- Den har dobbelt så mange tenner som de fleste andre dinosaurer, og så spiste den fisk, sier Haguen.

Dinosauren har en lang, smal kjeft, litt som en krokodille. Den løfter hodet høyt opp i lufta over Haugen og vifter med halen.

Haugen må innrømme at Tyrannosaurus rex også er en favoritt, og nå begynner showet.

Tyrannosaurus våkner

I midten av salen våkner Tyrannosaurus rex til live, mens «ild» og røyk freser opp på begge sider. Noen barn hyler, men mest fordi det er gøy.

(Video: Elise Kjørstad, forskning.no)

Familien Langbroaten er på utstillingen. Minstemann Mats er glad i dinosaurer, og Tyrannosaurus rex er den kuleste, synes han. Han ble ikke redd.

Søsteren Ida og moren Trude synes utstillingen er fin.

- Dinosaurene ser veldig naturtro ut, jeg skvatt nesten litt, sier Trude.

Mats og Ida Langbroaten er i gang med å grave frem dinosaurfossiler.

Fakta og myter

Temaet for utstillingen er fakta og myter om dinosaurer. Forskere finner stadig ut mer om dinosaurer, men mytene lever side om side med kunnskapen.

Vidar Haugen kommer med et eksempel på en myte som han synes er artig.

I utstillingen har Dilophosaurus, som du kan se i bakgrunnen på bildet over, en krage rundt hodet. Det er fordi dinosauren ble framstil slik i Jurassic Park-filmene. I filmene har den krage og spytter gift for å virke skumlere.

- Det har forplantet seg såpass, at de som har laget disse dinosaurene har tatt med kragen. Men dette er feil og bare en myte, sier Haugen.

Kjøttspisende babyer

Andre artige fakta som man får lese og høre om i utstillingen er for eksempel at T-rex babyer hadde tenner allerede da de ble født og kunne gnage på kjøtt fra sin første dag.

Den kjente dinosauren Triceratops med beinkam rundt hodet og tre horn, kunne være farlig å møte på for et rovdyr. Den stormet mot fienden og stanget med en voldsom kraft, litt som et neshorn - bare åtte ganger sterkere.

Barna i familien Griffiths Saudane er fornøyde med utstillingen. De er også enige om at Tyrannosaurus rex er favoritten.

Bortsett fra å se dinosaurene, kan barna lage dinosaurslim, skattejakt, se forestilling og tegne.

Geir Olav, Tian Benjamin, Linda Therese og Tilda Sofie Griffiths Saudane tok turen innom dinosaurutstillingen i Sarpsborg denne uka.

Om utstillingen:

Sted: INSPIRIA Science Center, Sarpsborg

Tid: Tre puljer hver dag.

Kl. 10.00-12.00

Kl. 12.30-14.30

Kl. 15.00-17.00

Åpent: Hver dag frem til 16 august, deretter i helger og skoleferier fram til påsken 2021.

Les mer på inspiria.no.