Er dette en ekte edelsten?

Luke 10: På skattejakt etter smaragder

Inge og Magne finner ut om de har en ekte smaragd!

Her kan du se videoen på YouTube.

Hele julekalenderen finner du her.

I denne episoden går Inge og Magne på besøk til Mona W. Minde, senioringeniør ved Institutt for maskin, bygg og materialteknologi ved UiS for å finne ut om Inge og barnebarnet Stella på 12 år fant en ekte smaragd på en av sine turer i sommerferien.

Nord-Europas eneste smaragdgruve ligger helt sør ved Mjøsa, i Minnesund. Den ble anlagt i 1898 og var i drift i bare 10 år. Før den ble stengt ble det tatt ut smaragder av høy kvalitet, så den er verdt et besøk! Du kan gå inn i flere av gruvegangene (NB! Husk lommelykt) eller lete i løsmassene etter gruvevirksomheten langs stranden.

Inge besøkte gruvene en litt våt sommerdag sammen med Stella på 12 år. De undersøkte gruvene først, men der var det ikke lov å ta med noe. De lette i løsmassene på stranda. De fant noen biter som de antok at var smaragder.

Disse bitene ble analysert i et sveipelektronmikroskop (SEM, eng. Scanning Electron Microscope). Dette mikroskopet bruker en elektronstråle (i stedet for lys) som sveipes frem og tilbake over prøven og gir et utrolig skarpt bilde. I tillegg har mikroskopet utstyr for kjemisk analyse.

Elektronene som sveiper over prøven, får atomene som prøven består av til å sende ut røntgenstråler. Røntgenstrålene er forskjellige fra grunnstoff til grunnstoff og på den måten kan vi finne ut hvilke grunnstoffer prøven består av.

For å kunne analysere prøven, må den være elektrisk ledende. Vi tok derfor et tynt lag med rent gull på biten før den ble satt inn i elektronmikroskopet.

På dataskjermen så vi først grunnstoffet beryllium (atom nr. 4). Deretter så vi oksygen (atom nr. 8), så aluminium (atom nr.13), og til slutt silisium (atom nr. 14). Dermed fikk vi bekreftet vår antakelse: vi hadde funnet SMARAGDER med den kjemiske formelen: Be3Al2(SiO3)6.

Bitene var kanskje i minste laget for et smykke, men de var likevel fornøyde med funnet.

Om julekalenderen:

Julekalenderen er laget av Universitetet i Stavanger. På universiteter, høgskoler og andre steder de driver med forskning jobber kommunikasjonsfolk med å gjøre forskningen kjent. Det skjer gjennom tips til aviser og tv, bidrag på sosiale medier eller gjennom å lage artikler som denne.